En död som borde sälja

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-24

BARBRO WESTLING ser Miller i Värnamo

Bengt C W Carlsson och Anette Stenson Fjordefalk i "En säljares död". Foto : PÅL SOMMELIUS

Scenen för En handelsresandes död ser sannerligen inte ut som vanligt.

Överallt höga staplar av samma ljusa kartonger, ett smalt bord, två stolar och lampa inträngt i mitten. "This side up" och pilen som stadigt pekar uppåt ständigt på väg dit upp är Willy Loman, amerikan och handelsresande, medan kartongerna med osålda varor får hans snart avbetalda hem att likna ett lager. I all sin enkelhet anslår Jeanette Wimans scenografi hela systemets obeständighet.

Det måste sägas med en gång, Riksteaterns uppsättning av Arthur Millers pjäs är som genomblåst av en stark varm vind. Borta är allt tidsbundet och klichéartat amerikanskt, kvar är bara ett synnerligen trovärdigt drama.

Jacob Hirdwalls ny-översättning med "lägg inte allt på mig", "utbränd" och "häng på" kan ta åt sig en bra bit av äran liksom dramaturgen Franka Gebert.

Scenens växling mellan minne och nu, sällan har jag sett den så naturligt fungerande. Men framför allt är det ensemblens gedigna förhållningssätt till texten som gör att dessa roller lever och kommer publiken nära.

Bengt C W Carlssons sonora stämma är så gentlemannamässigt kontrollerad men en lätt dallring i gestaltningen öppnar mot den svaghet som ingen i familjen vill se. Anette Stenson

Fjordefalks Linda är ett vardagsporträtt i sönderoroad flickaktighet,

Gustav Deinoffs flackande Happy är så undflyende och rädd att han bara desperat kör på i samma hjulspår som pappa.

I Olof Hanssons klarögda regi är det hos den snedseglade älsklingssonen Biff som något avgörande händer och Tobias Aspelin spänner upp ett helt nytt register i rollen.

34-årig jeanskille med lädersnöret kring halsen, en luggsliten loser som kommer hem och inser att han faktiskt inte alls är den som familjen vill att han ska vara. Att han är något annat och att det duger. Denna sanning är det som får allt att svänga om. En säljares död blir till sist inte ens en tragedi utan snarare en plats för kärlek och befrielse. Handelsresande Willy dör och lever likväl vidare i säljaren Happy medan Biff och Linda förbereder sina nya liv och pratar packning.

Jag vill påstå att detta verkligen är engagerande teater - för alla - gammal såväl som ung!

Teater

Barbro Westling

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.