Till slut blir leken allvar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-15

Claes Wahlin ser Shakespear i Gubbängen

Pontus Stenshäll i "Richard III".

I andra aktens tredje scen i Shakespeares Richard III utbrister en av stadens borgare "Ve det land som styrs av ett barn", ett uttryck som var närmast ett talesätt i en tid då de engelska regenterna dog så unga att tronföljaren ofta var just ett barn.

På Teater Moment låter regissör Pontus Stenshäll maktens män bete sig som barn, deras beteende härmar barnets fantasi om omedelbar behovstillfredsställelse. Här vimlar av leksaker, trehjulingar, He-man-dockor och spelets explicita rolltagande förstärks av att endast tre skådespelare (varav Peter Järns förvandlingskonster är en teater i sig) gör alla roller. Den fåtaliga ensemblen kompletteras av en rad pappsilhuetter i naturlig storlek. De är ju ändå mest där för att avrättas.

Vad som gör denna egenartade föreställning så underhållande är den skickligt genomförda balansen mellan lek och allvar. Ensemblen har hittat ett osedvanligt avslappnat publiktilltal, där Shakespeares text tycks kunna rymma vad som helst: småprat i en bar kring existentialism med en Bruno K Öijer-kopia, ABBA-sånger eller kaffepaus (scenen kring den batteridrivna polisbilen är en höjdpunkt). Det är precis som barn när de vandrar ut och in i sina lekar.

Ordet etyd, övningsstycke, som lagts till Shakespeares titel, fångar uppsättningens syften. Barnets allvarsamma lek är ju övningar i verklighet. Saken är bara den att när barnet väl växer upp så är det faktiskt ingen lek längre, även om en rad mäktiga män, från Richard III till George Bush, verkar tro det.

Teater

RICHARD III L'ÉTUDE

av Shakespeare

Claes Wahlin

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.