Ondskan i Snickarboa

Uppdaterad 2014-12-29 | Publicerad 2014-12-27

Emil leker med sina gubbar Hitler och bin Ladin på Malmö konsthall

TEATER Den stora konstinstitutionen och lilla men busigt kontroversiella scenkonstgruppen Institutet. Inom ramen för Malmö Konsthalls pågående utställning om europeisk oro och fasa, The alien within, försiggår Institutets påbyggnadsprojekt i konsthallens rum C. Föreställningen Evil in Lümmelberga placerar Astrid Lindgrens småländska saga med djävulsk precision och fängslande komplexitet mitt      i den omgivande konstens ­hierarkier.

Prästerligt entonigt mässar Ervik Cejvan om röstens fysiska inträngande i örat och det lika ofrånkomliga kravet på tal med mening. Inne från den lilla röda snickarboa hörs dock elaka skratt och gnällanden. Ut krälar till sist den lille konstnären och hyssmakaren, och reser sig likt en giftig kobra.     I Gollum-lika konvulsioner, klamrande sig fast kring mikrofonstativet, kräks denne Evil gång på gång, stötvis och ­mödosamt upp Faderns namn: Gubbdjävul!

Anders Carlsson gör rent artistiskt en fenomenal figur innan han som Evil återtar sin disciplinering och snickarboa för att leka med dockorna av Hitler, bin Ladin, Freud, med flera. Det är en helgjuten akt över konstens möjligheter som kritik. Och som sådan synnerligen engagerande. Drängen Alfred är kuratorn som liknar Malmö Konsthalls nya chef Diana Baldon. Vi i publiken medvetandegörs om vår roll och vad vi håller på med. Drömmer och fyller i? Vems dröm?

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.