Mums, matte!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-13

Nya reklamen siktar in sig på människans bästa vän

Påverkas hundar av reklam?

Jajamensan. Om det är köttbullar i den.

– Tanken är att hunden ska dra husse och matte till reklampelaren.

Matte Margareta Hydén har inte mycket att säga till om när boxern Buster får korn på reklampelaren i miniformat.

Julklappstipset om ett kristallbestrött hundhalsband struntar han högaktningsfullt i.

Buster är mer intresserad av vad som gömmer sig bakom reklambudskapet.

En väldoftande korv, fastspänd med ståltråd.

”Direkt till hunden”

– Det är hans absoluta favoritmat, säger Margareta Hydén.

Djuraffären Häst och Hund står bakom den godispreparerade reklamen som under julruschen pryder några kvarter i centrala Stockholm.

– Vi ville på ett kul sätt rikta oss direkt till hunden, säger ägaren Peter Crichlow.

Idén kläcktes i samtal med reklambyrån Ruth. Målet var att hitta en annorlunda och rolig kampanj, men hålla kostnaderna nere.

Lyckad kampanj

– Vi ville främst få upp ögonen för lite mer exklusiva hundattiraljer, med sikte på medvetna innerstadshundar, säger Peter Crichlow.

Kampanjen har varit framgångsrik. Bara efter dryga veckan har besökarna och försäljningen ökat märkbart.

Och så fort vädret tillåter inleds nästa fas i marknadsföringen:

– Tomteskyltar med hål, så hunden kan stoppa in huvudet och bli fotad.

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln