Hoppas att inte DIN favoritpodd läggs ner

Nu börjar lågkonjunkturen märkas även i poddbranschen

Hur mår podcasten egentligen? 2022 var ett tufft år för många människor och branscher, däribland podcastbranschen. Nyligen meddelade Spotify att de kommer att säga upp 6 procent av sina anställda världen över, och de är inte de enda som kämpar i motvind. Ökade kostnader och fallande börskurser har tvingat mängder av digitala jättar att dra i nödbromsen. Festen verkar på många håll vara över, för tillfället i alla fall.

Om vi går tillbaka bara ett år så såg det faktiskt helt annorlunda ut. Då handlade det mesta om att uppfinna nya sätt att trolla pengar ur tomma luften genom att sälja illa tecknade apor till fotbollsspelare, eller få kändisar att sälja på folk olika kryptovalutor. I dag anklagas bland annat Kim Kardashian, Madonna och Paris Hilton för att ha lurat folk till värdelösa investeringar.

 

Men det är inte bara kryptovalutorna som haft party under senare åren. Podcastmediet har fått miljarder östa över sig från olika investerare, och det har producerats innehåll i en utsträckning som det kanske egentligen inte fanns plats för. Och de som investerade mest av alla var Spotify. ”I efterhand kan jag konstatera att jag var alltför ambitiös när jag investerade före vår intäktstillväxt”, skrev grundaren Daniel Ek i ett öppet brev till sina anställda när beskedet om uppsägningarna kom.

Personalminskningen är tänkt att spara företaget runt 400 miljoner kronor om året men det lär inte stanna där. Långt från alla investeringar i rent innehåll som gjorts har varit framgångsrika och nu spår många att det blir en stramare budget framöver. Även annonsmarknaden spår tuffa tider för just poddar, då annonsköpare tenderar satsa på säkra kort i kristid. Även prenumerationstjänsterna får allt svårare att locka kunder när människor ser över sina levnadskostnader.

På det hela taget tror jag vi kommer få se en del trista besked under året som följer. Man får bara hoppas att det inte är just ens egen favoritpodd som drabbas.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.