Reklamkupp mot Pinochet kan få Oscar

Filmen ”No” visas på Göteborgs filmfestival

Gael García Bernal i ”No”.

FILMFESTIVAL Den chilenska filmen No, som Oscarnominerats för bästa utländska film och inom kort visas på Göteborgs filmfestival, utspelas 1988 när Augusto Pinochets militärdiktatur håller på att falla. I ett sista försök att behålla makten utlyser regimen en folkomröstning där man får rösta ja eller nej till Pinochet som president.

Filmens huvudperson är den unge och hippe pr-killen René (utmärkt spelad av Gael García Bernal) som är med och organiserar den halvlegala oppositionens nej-kampanj. Han menar att glad och hurtig reklam är ett effektivare vapen än gammal tråkig propaganda. Och mot alla odds vinner nej-sidan.

Oscarsnomineringen är välförtjänt för filmen är bra. Men vinklingen har inte särskilt mycket med verkligheten att göra. Militärdiktaturen störtades inte av proffsiga reklammakare utan av kämpande chilenare. Och att diktaturen höll på att falla 1988 berodde inte så mycket på internationella påtryckningar, som det påstås i filmen, utan snarare på ett växande motstånd med strejker och demonstrationer inne i Chile.

Samtidigt är det fascinerande att påminnas om vad det går att göra med lite kompetens och ett tydligt budskap. Alltså med två saker som den svenska oppositionen saknar för närvarande. Vad som behövs mest av allt i dag är en stark gräsrotsrörelse, men givetvis skulle det inte skada med lite välgjord propaganda också.

No visas 1, 2 och 3 februari på Göteborgs filmfestival.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.