Vad ska artister med skivbolag till?

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-18

Japanen Motoharu Sano struntar i skivbolaget Sony och säljer sin musik direkt till iTunes.

I Japan utspelar sig sedan en vecka ett drama inom musikindustrin som kan komma att få stora återverkningar i framtiden. Vad som hänt är vad musikbolagen har fruktat sedan musik i digital form började bli populärt: artisterna börjar inse att de inte längre behöver musikbolagen.

Dramat har tre aktörer: Sony, ett av de största musikbolagen i världen; Itunes, ägt av datorföretaget Apple och den överlägset största försäljaren av digital musik i världen; och slutligen de som egentligen skapar branschen, artisterna själva.

Det hela började med att Itunes öppnade i Sonys hemland Japan. Alla de stora musikbolagen har alltid varit svårflörtade när det gäller försäljning av digital musik på grund av deras rädsla för piratkopiering, men Sony har varit ännu mer restriktiva eftersom de också vill att om musik ska säljas digitalt så ska mp3-spelarna som används vara Sonys egna. Att Itunes då är hårt knuten till Apples mp3-spelare ipod gör Sony än mer negativa till Itunes.

Det ledde till att Sonys musik inte fanns med vid öppningen. Men tråkigt nog för Sony har det visat sig att Itunes har blivit en stor framgång i Japan, så situationen är den att Sony av skäl som enbart är relevanta för dem själva inte säljer så mycket av musiken som de skulle kunna. Och nu gör vår tredje aktör entré: Artisterna.

Sonys artister i Japan är helt enkelt inte nöjda. De har fans, fansen vill köpa deras musik digitalt, men Sony vägrar sälja. Så vad göra?

Sony-artisten Motoharu Sano har helt enkelt valt att sälja sin musik själv till Itunes och strunta i Sony, som har kommenterat det hela med att säga att Sano nu inte längre är en Sony-artist. Och Sano är inte ensam i sin uppfattning.

Så frågan inställer sig: Vad ska en artist med ett musikbolag till om musiken kan säljas bättre på egen hand?

Musikbolagen har underlättat för artisterna genom att ta hand om det som är svårt att hantera utan stora resurser: cd-skivor ska pressas, distribueras och tas betalt för av tusentals försäljare. Men nu kan en artist skriva ett avtal med ett fåtal digitala försäljare, och sedan helt enkelt skicka musikfilerna till dem. Eftersom det för Itunes innebär en försumbar kostnad att sälja musik från ytterligare en artist så finns det heller ingen anledning för dem att inte sälja all musik de har tillgång till.

Det kommer dröja innan digital musik omsätter lika stora summor som cd-försäljningen men tecknen är tydliga för musikbolagen: Anpassa er eller dö.

Simon Wigzell (matematiker)

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln