Sånger om spisen vid sängen

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-03-16

Anette Stridh i "Kvinnoliv & kärlek".

Kvinnans plats i hemmet, så som den kom till uttryck under Robert Schumanns 1800-tal, kan som bekant sammanfattas som att hon ska stå vid spisen och föda barn. Det är väl också därför som scenograf Helene Billgren ställer spisen bredvid sängen och möblerar den trånga scenen med blomsterkorgar, pepparkakshus och uppstoppade rådjur.

Det handlar om finländska Lotta Wennäkoskis prisbelönta opera Kvinnoliv & kärlek, där de tre sopranerna Anette Stridh, Ulrika Precht och Angela Wannbäck sjunger i kapp om Mannen med stor bokstav. De skriker, beter sig överdrivet flickhysteriskt och kan liksom inte vänta en minut längre på vad som vara ödet och lyckan.

Kvinnoliv & kärlek är en smått hysterisk parodi på Schumanns sångcykel med samma namn, Frauenliebe und Leben, åtta sånger komponerade 1840, just när han stod i begrepp att gifta sig med sin Clara. Wennäkoskis mål är inte så mycket Schumanns musik, som texterna av Adelbert von Chamisso, där kvinnans hela värld är hennes man.

Således interfolieras några av Schumanns sånger med texter av bland andra

Tua Forsström

och

Mirkka Rekola

, texter som inte riktigt har samma syn på kvinnans förhållande till mannen som von Chamisso. Resultatet är musikaliskt spännande och sceniskt vitalt. Ofta, när alla har samma utmärkta artikulation som Ulrika Precht, blir det mycket roligare än det vanligtvis får vara på opera.

Opera

Claes Wahlin (kultur@aftonbladet.se)

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln