Tiktok kommer inte sluta att gömma sig

Spelet bakom koranbränningarna är fortfarande dunkelt

Salwan Momika vid Pakistans ambassad i Stockholm i måndags där han bränner en koran.

Efter att Aftonbladet Kultur och TV4 avslöjat att Tiktok får hälften av alla donationer Salwan Momika får under sina livesändningar på plattformen, beslutade sig det kinesiska sociala medie-företaget för att stänga av pengaflödet. En snabb analys av räckvidden för Momikas konton visar att också den begränsats. Den osynliga handens censur, så kallad ”shadow banning”, är något som företag som Tiktok, Youtube, Meta och andra gör regelbundet. Tiktok gömmer sig fortfarande bakom sina glasdörrar; vi får inga svar om varför de ändrat åsikt om koranbrännandet på plattformen. Momika ställde i alla händelser in sina planerade aktioner efter beskedet.

Samma dag som Tiktok stängde butiken för Momika höll justitieminister Gunnar Strömmer presskonferens. Han uttryckte sitt generella gillande för Tiktoks beslut. Samtidigt använder hans regering och statsministern Instagram som megafon kring koranbränningarna när man inte vill besvara frågor.

Som partisekreterare drev Strömmer koordinerade kampanjer på sociala plattformar. Inte sällan synkroniserade partivännerna hetsjakt på politiska motståndare och spred vilseledande narrativ. Oppositionen och regeringsunderlaget är inte bättre. Emellertid har just moderaterna en kompis innanför glasdörrarna på Tiktoks Sverigekontor. Bolagets nordiska chefslobbyist Christine Grahn var tidigare moderata försvarsministerns Karin Enströms högra hand. Man kan anta att de säkerhetspolitiskt ansvariga inom departementet slog Grahn en signal om Momikas aktioner.


Johannes Anyuru skrev förtjänstfullt om koranbränningarna på DN Kultur häromdagen. Hans känsla inför koranbrännandet var ”att inget av det som pågår just nu är det som pågår just nu”. Det stämmer – vår bild av hela den här tramsiga yttrandefrihetscirkusen är medvetet förstärkt och förvanskad. Huvudkaraktären i Anyurus senaste roman, ”Ixelles”, arbetar på en pr-firma som tillverkar sanning. Men i verkligheten behövs ingen omniös skuggaktör för att skapa den spegelsal som motiverar upplopp, krig och terror. Det räcker med ryggradslösa övervakningskapitalister i USA och Kina – de lever på att förstärka och förvanska.


Att de här företagens profit kommer från manipulativ, beroendeframkallande matematik och polariserande innehåll är väl känt. Den tidigare Facebook-anställde Frances Haugens avslöjanden visade sociala medie-branschens prioriteringar. Ingenjörerna gav företagets VD, Mark Zuckerberg, ett tekniskt vägval: algoritmer som minskade andelen polariserande innehåll eller en formel som maximerade innehållets dragningskraft. Zuckerberg pekade direkt på det sistnämnda. Såklart, och ett sedan länge läckt och känt dokument från Tiktoks moderbolag kallat ”TikTok Algo 101” berättar samma historia. Sociala mediers affärsidé är uppmärksamhet, inte säkerhet. Förvänta er inte en bättre värld tack vare dem, det kommer de aldrig leverera.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.