Genialiskt pr-trick av Ruben Östlund

Fejkar scen ur uppmärksammad film

Det måste vara årets hittills bästa pr-trick. Ruben Östlund och Erik Hemmendorff, regissören och producenten bakom Turist, spelar in sig själva när Oscarsnomineringarna tillkännages. De ger varandra menande blickar, skrattar, Ruben idisslar ett äpple i ren nervositet.

Många kategorier ska avverkas, Make-up and hairstyling och så vidare, och väntan blir lång. För varje minut höjs förväntningarna. Erik börjar också tugga äpple. Det är en sex minuter lång, ovanlig inblick i filmvärldens tabubelagda äregirighet. Att de är så nervösa och verkar betrakta nomineringen som något högst rimligt är kanske extrem hybris eller charmigt självförtroende eller både och.

När den polska Ida nomineras i Cinematography börjar duon inse att det inte blir någon statyett. ”Då vinner de allt”, konstaterar Erik med äpple mellan tänderna. Och när det är över kramas de som goda förlorare. Därefter försvinner Ruben ur bild. Tittarna får bara höra hans utbrott. Hur han skriker och gråter. De befinner sig i ett hotellrum, precis som Tomas med sin familj i just Turist. Filmens kanske mest centrala scen utspelar sig mot rummets dörr, där Tomas fulgråter och erkänner alla sina svagheter. En scen som enligt huvudrollsinnehavaren Johannes Bah Kuhnke har fått publik att lämna biosalongerna. Scenen som skulle klä av mannen. Att återskapa den inför Oscarsnomineringarna var inget annat är genialiskt. Det är befriande med någon som vågar slå undan benen på sig själv.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln