New York Times förlorade heder

Åsa Linderborg om en tidning som övergav läsarna

MEDIER. Mediesituationen i USA var länge speciell eftersom elittidningarna där visade en större faktamässig och ideologisk mångfald än till exempel svensk press. Förklaringen var att eliten, i ett samhälle där mediekonsumtionen är djupt klassbunden, ville vara välinformerad. Man krävde fakta för att själv kunna bilda sig en egen uppfattning.

Trots detta har tidningarna bedrivit propaganda – men aldrig i samma omfattning som på senare år.

Under valrörelsen agerade Washington Post och New York Times ogenerat kampanjlokomotiv till Hillary Clinton. I månad efter månad, gjorde man allt utom att bedriva saklig, granskande, objektiv journalistik.

Man satte hela sin redaktionella integritet på spel – och förlorade. Resultatet är noll förtroende från läsarna, eftersom tidningarna inte förmådde förklara vilket samhälle som gick till val. Prenumeranterna har inte fått den information de anser sig ha rätt till, för att förstå vad som händer.

Den totala felbedömningen gör nu att NYT:s publisher Arthur Sulzberger nu skrivit en avsiktsförklaring. Han snirklar sig fram till att redaktionen ska ”återgå till vårt ursprungliga uppdrag”. Med andra ord medger han att NYT sysslat med annat än journalistik.

Etablissemangets taltratt begär förnyat förtroende, men läsarkommentarerna till Sulzenbergers desperata försök talar sitt eget språk: förtroendet är kört i botten.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln