Litterär återvinning

Paret Ahndoril är ”Lars Kepler”.

Deckare sysslar ofta med minnet på olika sätt – polisens förhör går ut på att få folk att minnas, det ritas teckningar och görs konfrontationer. Men vittnen minns fel, ljuger eller minns inte. Det detektiviska arbetet går ut på att skapa det korrekta minnet.

När Ahndoril och Ahndoril skriver som Lars Kepler tematiserar de minnet explicit; i deras debut skulle det undanträngda hypnotiseras fram och i den nyutkomna tredje boken är den mest intressanta gestalten ett lögnaktigt medium som minns åt de döda.

Eldvittnet börjar med att blod flyter på ett boende för så kallade ”destruktiva unga kvinnor”. Men den handlar inte om dem, utan framför allt om en polisman och hans jakt på sanningen. Om han så ska bryta regler, riskera livet, jobba vidare fast han är avstängd, och så vidare och så vidare.

Joona Linnas ögon skiftar snyggt i grått när han i sin magkänslas fotspår kastar sig in i och ut ur bilar, steker biff, har sex, dyker länge i iskallt vatten, talar känsligt till trasiga vittnen, slåss mot de onda och plågas av sitt trasiga förflutna.

Jag minns redan den här gestalten. Känner honom så väl, lite över allt ifrån. Och människor älskar att känna igen det vi älskar. Kepler vet det, och intresserar sig på ett rätt påfallande sätt för litterär återanvändning. Här syns exempelvis: sällsynt skicklig obducent respektive gärningsmannaprofilerare, specialgrupp inom Rikskriminalen, slapp och trög landsortspolis, stark och snygg überkvinna som gör män osäkra, svärmiskt lojal mad men-sekreterare, skör valium-och-vin-överklasskvinna. Man återfinner även kvinnoliken, lådan med kufiska papper, psykopaten, samhällskritik i förbifarten och ett klipphängande slut som skapar sug efter nästa bok.

Jag minns alla mina bladvändare och vad de brukade vara för mig: förglömmelse. Nästan aldrig oförglömliga.

Det går att tänka att konstruktionen Kepler skriver sig från själva Deckarförfattarens dödsögonblick: när hela livet, alla dessa gestalter och grepp, flimrar förbi som minnesfragment. Just innan ljuset kommer. Kommer ljuset?

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.