Marimba ba ba

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-30

Allt som går att slå på, eller gnida, skrapa, skaka, vispa och så vidare är ett slagverk. En piskställning. En kaffeburk. Ett skrivbord. Navkapslar. Slagverken är tusen och åter tusen. Instrumentfamiljen kommer aldrig att växa färdigt.

En av de bästa slagverkarna heter Johan Bridger. För sin "Intensitet, tekniska behärskning och sceniska närvaro", fick han förra årets solistpris genom Musikaliska Akademien. Och nu även en solistisk cd: Johan Bridger Percussion från Caprice Records (CAP 21735).

Han är ett marimba- och vibrafonproffs. Spännvidden från det lite torrt akademiska till det exotiska är enorm. Från det hårda ljudet när teakträ träffas med precision till surrande, beslöjande klangmattor som i Staffan Storms Gloria. Ibland låter det riktigt primitivt, som när urmarimban byggdes av banörtens stam över en grop direkt på marken.

Cd:n kröns av slagverkskonserten Arena, Percussion Concerto No.1 skriven av Tobias Broström, som spänner över våldsamt multislagverk till intimt småsnack.

Mikael Strömberg

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln