Låt polisen provocera fram bevis för langning

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2015-05-04

SD: När tekniken utvecklas måste polisens metoder anpassas

Langning av droger och alkohol via sociala medier har blivit ett nytt fenomen som uppmärksammats. Genom denna typ av kontaktforum når langarna ofta ut till väldigt unga köpare och den första kontakt som skapas via sociala medier kan ha en avdramatiserande effekt på att köpa droger och alkohol.

Polisen uppger svårigheter i att nå personerna bakom konton på sociala medier då dessa konton ofta finns på utländska servrar. Att de droger och den alkohol som säljs på det här sättet är kopplat till kriminella nätverk är i dagsläget ett antagande som känns fullt realistisk. Det är sällan enskilda privatpersoner som ligger bakom organiserad hantering av framför allt droger men även alkohol.

Det finns alltså fler skäl till att kraftfullt reagera mot det nya fenomenet. Dels för att försäljning av droger och alkohol säljs på ett särskilt hänsynslöst sätt till ungdomar och barn. Dels att kriminella nätverk hittat ett enklare sätt att tjäna pengar i och med en mer lättillgänglig marknad.

Det finns all anledning till att ständigt se över polisens arbetsmetoder, särskilt då tekniken hela tiden ger kriminella nätverk möjlighet till nya arbetsmetoder. Brottsprovokation och bevisprovokation är två metoder som ger resultat och där polis snabbt kan skaffa sig bevis mot exempelvis kriminella nätverk.

I dessa fall behövs dock mer än bevisprovokation för att polisen ska kunna binda personer till de organiserade försäljningarna via sociala medier.

Om polisen kunde binda annonser av droger och alkohol till en person skulle bevisprovokation kunna vara ett tillräcklig metod. Nu är det i princip omöjligt av tekniska skäl och handeln pågår framför ögonen på rättsväsendet.

Polisen måste tillåtas ta ett initiativ för att skapa en fysisk kontakt till den annonserade spriten eller drogen. Att det inte nödvändigtvis är samma person som annonserar och som säljer är av sekundär betydelse då det åtminstone ger polisen ett övertag i den pågående brottsligheten.

En sådan möjlighet för polisen skulle snabbt skapa en nödvändig oro hos annonsörerna och polisen skulle snabbt ha kontakt med ett antal personer som helt plötsligt har en anledning att berätta mer för polisen om sin inblandning i sprit- och droghandeln via sociala medier.

Från Sverigedemokraternas sida har vi föreslagit att polis ska kunna använda sig av brottsprovokation just vid liknande händelser. Alltså inte brottsprovokation i den mening att polis uppmanar annars hederliga personer till att begå brott. Utan där polisen vet att det pågår en kontinuerlig brottslighet men där det saknas bevis för att binda personer till brott.

Det är ett förslag som vi tror på och hoppas kunna bli till ytterligare en fråga i raden där andra partier gör en kovändning för att möta SD:s linje i kriminalpolitiken.

Adam Marttinen,

rättspolitisk talesperson (SD)