Vad vill S göra med den svenska järnvägen?

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2012-06-05

Jan-Evert Rådhström (M): Kom ihåg att det var en S-regering, under Perssons ledning, som genomförde konkurrensutsättningen

Förvirringen kring vad oppositionen i riksdagens trafikutskott vill är större en någonsin tidigare. S, SD, MP och V har alla lagt motioner om att de vill återreglera underhållet av järnvägssystemet. Men nu ser vi att deras eniga linje börjar krackelera. MP vill att allt järnvägsunderhåll läggas på Trafikverket. S verkar däremot ha ändrat uppfattning och vill att regeringen ska se över hur arbetet kan effektiviseras. Men oavsett svängningarna inom S så är det fortfarande motionerna om återreglering av järnvägens drift och underhåll som ligger till grund för riksdagsbeslut den 7 juni.

Trafikverket vill inte, som oppositionen kräver, bli ensam utförare av allt drift och underhållsarbete. Dess Generaldirektör Gunnar Malm säger att det vore en tillbakagång till ett mindre effektivt system där utförandet skulle blir dyrare. Konkurrensutsättningen har nämligen medfört att vi idag får 25 % mer underhåll för varje satsad skattekrona jämfört med under monopoltiden. Oppositionen avfärdar kunskap och önskemål från den myndigheten som är ansvarig för drift och underhåll, Trafikverket. 

Oppositionens initiativ är märkligt eftersom det var tidigare S-regering, under ledning av Göran Persson, som genomförde konkurrensutsättningen. Vad hände med synen på att konkurrens bidrar till ökad effektivt och långsiktigt hållbart trafikutbud? Förvirringen inom S verkar stor och S-företrädare i riksdagen verkar inte samstämmiga med partiledningen på Sveavägen 68. Stefan Lövfen har uttryckt att han inte vill återreglera redan avreglerade marknader. Hur ska väljarna veta vad som är socialdemokratiskt politik när den inte håller över tid eller stämmer överrens mellan socialdemokrater innanför och utanför Riksdagshuset?

Vi är nog alla väl medvetna om vilka svåra påfrestningar landets resenärer och transportföretag råkat utför på järnvägen. Men vi skiljer oss åt när det gäller orsak och lösning till problemen. Oppositionen vill återsocialisera med motiveringen att järnvägens underhållsarbete ska organiseras för att vara effektivt, samordnat och säkert. Hur kan då lösningen vara att gå tillbaka till ett mindre effektivt system? Jag ser detta som ren och skär populism. S har tillsammans med SD, MP och V försökt göra konkurrensutsättningen och de privata aktörerna till syndabock för decennier av bristande investeringar i järnvägssystemet. På så sätt försöker S gömma undan sin tidigare underfinansierade infrastrukturpolitik de bedrev i regeringsställning.

Om motionerna från S, SD, MP och V blir verklighet är risken katastrofal för svensk järnväg och nyttjandet av skattebetalarnas pengar, eftersom kostnadsbesparingar och effektivitetsvinster riskerar att utraderas. Det skapar dessutom oro hos företagen för framtida investeringar i landet. Jag hoppas att oppositionen, för resenärer och godstransportörers skull, inte ger majoritet till en återreglering den 7 juni. Det skulle innebära att Sverige får mindre järnväg för pengarna. Låt oss istället fokusera på hur vi kan utveckla och förbättra dagens järnvägssystem för att möta morgondagens behov. Då kan inte återförstatligande av verksamheter vara vägen framåt.

Jan-Evert Rådhström

Följ ämnen i artikeln