Däcken som inte håller måttet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-10-18

Robert Collin: Det borde vara kriminellt att sälja dem i Sverige

Däck utvecklade för Autobahn och Mellaneuropa är värdelösa på svensk vinterväg.

Ändå finns de att köpa - som vinterdäck.

Lika som bär! Originalet Gislaved Nord Frost 3 omgivet av kopiorna Pirelli Carving och Agi Sarek.

För tio år sedan marknadsförde Pirelli sina dubblösa vinterdäck med påståendet att de var utvecklade för 210 på Autobahn, därför skulle de vara överlägsna i våra farter begränsade till 110 km/tim.

Italienarna har inte lärt sig någonting, de fortsätter att sälja däck i Sverige som utvecklats för Mellaneuropa.

Problemet är ju att vi har helt olika vinterväglag i Sverige och i Tyskland.

Tyskarna har regnvåt asfalt större delen av vintern, då och då avbrutet av ett rejält snöfall som töar bort på ett par timmar.

Därför konstrueras de Mellaneuropeiska däcken för hög fart på regnvåt Autobahn med en viss förmåga att klara av fuktig nysnö.

Men på vårt typiska vinterväglag med hårdpackad snö som mest liknar is halkar autobahndäcken runt som smörklicken i stekpannan.

Att marknadsföra sådana vinterdäck i Sverige är ansvarslöst, att sälja dem borde vara kriminellt och att köra på dem tyder på arrogans eller i bästa fall okunnighet.

Dessvärre är Pirelli långt ifrån ensamt om att sälja autobahndäck i Sverige, nästan alla tillverkare har sådana däck till försäljning.

Därför, än en gång, för din skull, och för alla som du ska möta på vägarna i vinter: Kör bara på däck som utvecklats speciellt för vårt vinterklimat!

Så testar vi däcken

Varning för lågprisdäck

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln