Fabia diesel - rymlig innebil

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-07-30

Knattrar lite - men bara i starten

Fabian startar högljutt, men under färd störs man inte av oljud.

Den knattrar lite.

Fast bara i starten.

Sen går Fabia 1,4 TDI tyst, snålt och bekvämt.

Fabia, med lilla bensinmotorn, har varit testvinnare i olika tidningar med beröm för komfort och rymlighet.

Försedd med 75-hästars dieselmotor känns den om möjligt ännu mer komplett.

1,4-litersdieseln är nämligen en pärla, om än lite bullrig.

Bra stadsbil

Den knattrar igång högljutt men väl uppe i fart besväras man inte nämnvärt av oljud från motorrummet.

Utväxlingen passar vridmomentstarka motorn, från tomgång drar det fint och accet är utmärkt.

I stan fungerar Fabia 1,4 TDI bra tack vare snabb styrning och kvickfotat chassi.

Och på landsväg kommer komfortfjädringen till sin rätt.

Dieseln inte lönsam

Rent ekonomiskt är dock Fabia 1,4 TDI en affär man får fundera över.

Dieseln kostar 18000 kronor mer än bensinaren och även om motorn är snål krävs det många mil innan skillnaden är utjämnad.

Idag är dieseln dessutom (svin)dyr i vägskatt. Den nackdelen kan ändras i ett nytt skatteförslag men gynnar Fabia som saknar partikelfilter.

Skoda Fabia 1,4 TDI

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln