Hemlig skrift visar hur Volvo lurar sina kunder

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-11-15

I går kom jag över ett sånt där hemligt papper igen. Texten "Endast för internt bruk" avslöjade att här fanns intressant information.

Finns det någonting så spännande som det förbjudna?

Det är drygt tjugo år sedan jag rotade i ett ärende där en rysk oljetanker gått på grund mitt i farleden utanför Södertälje. Båten hette Tsesis, grundet Fifång och svenska staten påstod genom sjöfartsverket att det var ryssarnas fel att olyckan hände.

Alla som tänkte till lite insåg att staten blåljög men eftersom motparten var ryss och alla hatar ryssar malde rättsmaskineriet på. Skulden lades på lotsen och den ryske kaptenen och Sovjetunionen skulle betala för den omfattande saneringen vid Sveriges första riktiga oljekatastrof.

En tjänsteman vid sjöfartsverkets kartavdelning visade att verket faktiskt känt till grundet, men glömt att rita in det på sjökorten. Han kränktes skamligt av sin arbetsgivare och omplacerades till lägre tjänster.

Det var inte förrän jag hittade det bruna kuvertet med den röda "Hemligstämpeln" i justitiekanslerns arkiv som rättvisan fick en chans.

Inne i kuvertet som jag öppnade med darrande händer låg ett brev från sjöfartsverkets generaldirektör till justitiekanslern.

Det började som sig bör "Bäste broder" och fortsatte i den här stilen: Visst, det är klart att det är statens fel att grundet inte kom med på sjökortet, och att fartyget gick på grund men vi är ju kompisar, va, du håller väl tyst om det här.

När brevet publicerades vände allting. Ryssarna fick hedern tillbaka, staten stod där med skammen och jag, tja, jag fick ett ogenerat förslag om att bli rysk spion...

I går kom jag över ett sånt där hemligt papper igen. Texten "Endast för internt bruk" avslöjade att här fanns intressant information.

Och minsann, i skriften Däckforum utgiven av Volvo personbilar Sverige stod en hel del om hur man bäst lurar en kund.

Redan i ledaren, skriven av ansvarige utgivaren Per Angervall, varnas det för besvärliga kunder som läst däcktester i "Vi Bilägare, Teknikens Värld, Aftonbladet, Auto Motor & sport med flera". De kommer att vara pålästa och risken är att du inte har det däck kunden vill ha. "Då måste du kunna argumentera för det däck du anser passar kunden och bilen bäst, annars kan du förlora affären."

Om inget annat biter på kunden påstår Angervall att "det är inte ens säkert att däcket ... upplevs lika bra när det sitter på en annan bilmodell än testbilen. Om kunden har en Volvo S60 och tidningstestet är genomfört med en VW Golf kan skillnaderna vara avgörande ... din kunskap, erfarenhet och trovärdighet som däckproffs (har) stor betydelse för hur nöjd kunden kommer att bli."

På ett annat ställe skriver Angervall: "När man ska prata däck med en kund kan man alltid inleda med att ta reda på hur kunden brukar använda bilen på vintern. Det hjälper dig att sälja rätt däck och ger dessutom ett proffsigt intryck som gör att du kanske slipper prisdiskussioner."

Jo, det var just en sån där välpressad och välartikulerad försäljartyp på Bilia i Segeltorp som såg till att några av våra fotografer här på Aftonbladet fick det koreanska skitdäcket Hankook på sina Volvobilar för ett par veckor sedan.

Alla säljare på Bilia i Segeltorp vet hur våra fotografer använder sina bilar. De vet att fotograferna alltid har bråttom och att de inte kan vänta tills plogbilen kört förbi.

Hur Bilia kom fram till att det dokumenterat dåliga Hankook var det däck som "passar kunden och bilen bäst" är en gåta.

Eller kanske inte. För hästhandel har ju alltid varit hästhandel.

Det framgår med all tydlighet i samma publikation där Angervall skriver: "Du har väl inte missat att det är aluminiumfälgar som gäller även på vintern nuförtiden?" och han fortsätter "merkostnaden för kunden är försumbar i förhållande till det värde han får."

Vilket skitsnack!

Aluminiumfälgar är inte värda pengarna ens på sommaren!

Om man inte säljer dem förstås...

Fotnot: Bo Larsen, presstalesman på Volvo personbilar betonar att Volvo INTE rekommenderar Hankook-däcken.

SIGNALER

Robert Collin vet när det slår om

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln