Problemet är att svenska bilister är nonchalanta

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-07

Problemet är som vanligt en blandning mellan fel attityd och fel beteende. Vi svenska bilister är nonchalanta. Men ännu värre är när vi slutar att köra bil, när allt annat är viktigare än själva körningen.

När nyhetschefen ringer och berättar att en vägarbetare blivit trafikdödad hemma i Stockholm ligger jag själv och kör förbi ett vägbygge på autobahn strax söder om Bremen.

Jag kör i den smala vänsterfilen inklämd mellan ett provisoriskt stålräcke och en långradare. Farten är begränsad till 80 km/tim och just så fort flyter den tjocka trafikdegen.

Respekt i Tyskland

Respekten för vägarbetarna är stor i billandet Tyskland där ett fungerande vägnät är en livsnödvändighet.

Dagen innan satt jag i två timmar i ett annat vägbygge där tre bilar hade krockat lite lätt. Minsta incident leder till timslånga trafikstockningar och alla vet att ju förr bygget är klart, desto fortare är ordningen med "fri fart" återställd.

I Sverige däremot är respekten för vägjobbarna noll.

Men knappast noll som i Nollvisionen.

"Det bara smällde till" är en vanlig kommentar efter en olycka. Föraren var helt inne i sig och sitt och såg inte längre än näsan.

Ett bedrägligt lugn

Motorvägarna, som vid Kungens kurva, är allra farligast, just för att de är så säkra. Där invaggas bilisterna i ett bedrägligt lugn. Vägen är ju så fin med sina två, tre filer i samma riktning, där krävs noll koll på trafiken.

När ett vägbygge på E4 norr om Nyköping skulle skyltas upp för ett par veckor sedan var vägarbetarna med all rätt livrädda. De vågade sig inte ut på vägen förrän Sörmlandspolisen kom med två polisbilar för att dämpa farten. Då först reagerade bilisterna och släppte på gasen.

Att ändra attityder är en lång process. Ett sätt att skynda på processen är att ställa poliser med laser på vägarbetsplatserna. Mobila hastighetskameror är en annan lösning.

De måste väckas

Men de som kör in i vägbygget utan att ens upptäcka det måste väckas med andra medel. En automatisk vägarbetardocka som viftar med en röd flagga vid vägkanten är en lika enkel som effektiv metod, ofta använd utomlands, sällan provad i Sverige.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln