Så håller du dig levande i helgen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-06-24

Undvik småvägarna och ta det lugnt - då minskar risken att råka illa ut i midsommartrafiken.

Det sa Aftonbladets trafikreporter Sven-Anders Eriksson när han chattade med läsarna inför årets svartaste trafikhelg.

Här är hela chattet.

Sven-Anders Eriksson

Steffo säger: Varför dör det fler under midsommarhelgen än under julhelgen? Väglaget är ju betydligt bättre på sommaren - då borde det väl egentligen var säkrare på vägarna?

Sven-Anders Eriksson säger: Det är något mer trafik under midsommarhelgen, dessutom är hastigheterna högre. Plus att många tyvärr kör onyktra.

Kung Carl säger: Tjaba. Borde man inte få köra fortare vissa tiden på dygnet när trafiken på vägarna ändå minskar?

Sven-Anders Eriksson säger: Bra fråga, och det är en sak som Vägverket och regeringen håller att titta på. I framtiden ska hastigheterna på våra vägar variera beroende på tid på dygnet, väglag, vägarbeten med mera.

Lemmy säger: När är bästa tiden att resa under midsommarhelgen? På natten, morgonen, dagen eller kvällen?

Sven-Anders Eriksson säger: Bästa tiden är att resa när det är litet trafik på vägarna, och det brukar det vara under förmiddagar, strax efter lunch och senare på kvällen. På eftermiddagar, som i dag, korkas de flesta stora leder igen på nolltid. Särskilt runt de stora städerna, framförallt Stockholm.

Lemmy säger: Vilka är de säkraste vägarna? Och vilka är de farligaste?

Sven-Anders Eriksson säger: De säkraste vägarna är det stora Europavägarna, det vill säga dom som är motorvägar. Därnäst kommer de vägar som är separerade med hjälp av vajerräcken. De farligaste vägarna är de som är smala och krokiga, och de så kallade trettonmetersvägarna där farten kan bli höga men området runt vägen är full av stenar, träd och stolpar.

Lars säger: Hur ska vi komma till rätta med alla fortkörare i Sverige? Som det är idag skördar fortkörare fler liv i trafiken än rattfyllerister.

Sven-Anders Eriksson säger: Jag tror att man måste informera mera om farorna med att köra för fort. Informationen ska börja redan i skolan. Dessutom vore det bra om det fanns fler poliser ute på vägarna. En polisbil eller polismotorcykel har en stark dämpande effekt på dem som kör för fort.

Gurra säger: Hur gör man med små nyfödda barn i midsommartrfiken? De måste ju amma hela tiden: kan mamman sitta och amma även under färd? Eller måste barnet sitta fastspänt hela tiden?

Sven-Anders Eriksson säger: Måste man amma barnet ska man absolut stanna vid en parkering. En mamma orkar aldrig hålla fast barnet vid en krock.

Liisa säger: Hej. I Finland där jag kommer från stannar alla alltid när en bil kommer från höger. Varför man inte gör så i Sverige?

Sven-Anders Eriksson säger: Jo, det ska man göra här också. Men den som slaviskt håller på håller på högerregeln kan faktiskt också utgöra en fara. Det kan vara så att bilen som skulle lämna företrädet missat det - och så smäller det.

Steffo säger: Hur tror du trafiken ser ut på utfarterna från Stockholm tidigt i morgon bitti?

Sven-Anders Eriksson säger: Jag tror att det är betydligt lugnare i morgon bitti, jämfört med nu under eftermiddagen.

Gunnari säger: Jag undrar vad det finns för förslag på vilka sätt man ska kunna få ner antalet berusade i trafiken? dem är det absolut farligaste i mina ögon.

Sven-Anders Eriksson säger: Ett sätt är att montera in alkolås i bilarna. Inte bara nya bilar utan även gamla bilar. Dessutom måste information om att alkohol och bilkörning inte hör ihop börja redan i skolan. Även NTF har här ett stort ansvar. Dessutom ska förstås polisen vara ute på vägarna och kontrollera förarnas nykterhet. På många platser i midsommar kommer polisen att stoppa förare och de får blås i alkometern. Riksväg 70 mot Dalarna är en sådan väg.

Per-Åge säger: Hur många fler poliser och kontroller finns det under midsommar helgen?

Sven-Anders Eriksson säger: Polisen uppger inte exakt antal men man sätter tyvärr inte in några extra resurser. Däremot brukar man disponera om styrkorna, så att fler finns ute i trafiken.

Gurra säger: Funkar det att köra med odubbade vinterdäck även på sommaren? (Tycker de känns lite sliriga i regnet...)

Sven-Anders Eriksson säger: Nej du ska absolut inte köra på odubbade vinterdäck på sommaren. Vinterdäck har en gummiblandning (mjukare) för att klara kylan. På sommaren är däcken vara något hårdare för bättre grepp

lslsls säger: Påverkar vädret hur farlig trafiken blir?

Sven-Anders Eriksson säger: Nja. Man brukar säga att ju sämre väder det är, ju bättre går det för trafiken. Till exempel vid snöstorm på vintern händer nästan inga dödsolyckor, men däremot brukar det bli en del krockar men eftersom alla tar det extra försiktigt händer det inget allvarligt. Däremot är de plötsliga väderförändringar mycket farliga. Nu under sommaren är det plötsliga och kraftiga regnväder mycket farliga. Bilarna får lätt vattenplaning och kan slira av vägen. För att undvika vattenplaning är det viktigt att man har bra mönsterdjup på sina däck, och att man väljer en däckstyp som snabbt dränerar ut vattnet från däcket.

Jan O säger: Vilka sträckor brukar vara mest olycksdrabbade kring midsommarhelgen?

Sven-Anders Eriksson säger: Det är de mest trafikintensiva sträckorna/vägarna. Vägarna upp (70, 71) till Dalarna är ett sådant exempel. Väg 45 är ett annat exempel. Men är olyckan framme händer det på alla typer av vägar. de flesta svåra olyckor beror på förarmisstag (ofta i kombination med alltför hög fart) och misstag kan man göra på alla vägar. Men på motorvägar och vägar med vajerräcken blir misstagen inte lika ödesdigra som på vägarna som inte är separerade - och det är inte de flesta vägarna i Sverige.

säger: Hur kommer det sig att man sätter upp fartkameror på sådana vägar som till exempel mellan Eksjö och Nässjö? I stället för att sätta dem där det behövs till exempel vid skolor dagis mm

Sven-Anders Eriksson säger: Man kan alltid ha synpunkter på var polisen och Vägverket sätter upp sina fartkameror, men de sätts upp på vägar/sträckor som är särskilt olycksdrabbade. Men med de nya kamerorna kommer också kamerövervakning att ske utanför skolor och dagis. I Stockholm kommer man kanske redan i år att sätta upp kameror utanför några skolor där man vet att bilisterna kör alldeles för fort.

bil säger: Varför sätter inte polisen in mer resurser under denna helgen som kan befinna sig på vägarna runt om i landet.

Sven-Anders Eriksson säger: Det kan man verkligen fråga sig. Men du ska veta att polisen (trafikpolisen) fått kraftigt indragna resurser. Man har valt att satsa på kameror i stället för levande poliser. Det tycker jag är mycket tråkigt.

Rulle säger: Jag ska ut och köra 40 mil imorron: har du några bra tips hur jag ska klara mig så lindrigt som möjligt? (För att slippa köer, motorstopp och olyckor.)

Sven-Anders Eriksson säger: Ja, jag har några råd. 40 mil är långt och då måste du först och främst vara utvilad när du startar. Sedan ska du inte stressa och göra chansartade omkörningar om du skulle hamna i en kö. Bilen ska förstås vara översedd: olja, vatten, batteri, torkare och inte minst ska du ha rätt däcktryck (hellre dock lite mer luft än vanligt eftersom bilen är tungt lastad.

aftonbladet.se

Följ ämnen i artikeln