Kungen borde också blåsa - som vanligt folk

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-26

På racerbanan gäller det att ligga nära, nära.

Nära bilen framför för att kunna köra om vid första bästa tillfälle.

På racerbanan kan man aldrig slappna av. Aldrig släppa koncentrationen från körningen. Det är total koll på bilarna framför, bakom, bredvid.

I vardagstrafiken saknas ofta den här koncentrationen, även om man är kung och även om man kör racerbil. Det är så mycket annat som pockar på. En cd-skiva ska ur och en annan i. Telefonen ringer. Det kliar i näsan.

Ligger för nära

Ändå ligger vi nära, nära.

Vi hinner tappa koncentrationen många gånger utan att det smäller. Hundra gånger, eller tusen. Peta näsan, kolla in något vid sidan av vägen, ta fram en snus. Eller bara försjunka i tankar.

Men till slut händer det oväntade. Ett barn springer ut, en cyklist vinglar till. Eller som nu: bilen framför bromsar in. Har man otur så smäller det.

Och det går inte att skylla ifrån sig. Den som kör på har skulden. Kung eller inte. Den som har för kort avstånd för att hinna bromsa har kört vårdslöst.

Vi vanliga undersåtar hade snällt fått försöka förklara för polisen, och blåsa det obligatoriska alkoholprovet.

Åkte vidare i annan bil

Men kungen - han behövde inte blåsa.

Han drog vidare i en annan bil och lät sitt följe reda upp formaliteterna.

Även om kungen inte kan straffas omfattas han av samma trafikregler som sina undersåtar.

Om det varit nödvändigt av säkerhetsskäl hade han kunnat blåsa i polishuset.

Då hade han också själv kunnat förklara vad han egentligen höll på med när han närmade sig rondellen. Vad som var viktigare än att köra bil.

Nu blir det Norrköpingspolisen som får förklara istället, förklara varför man gör skillnad på folk och folk.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln