Nu kan bilen bromsa själv

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-06-11

Med den nya tekniken ska det bli omöjligt att krocka

GUMMITRÄFF Än är anti-krock-tekniken inte färdigutvecklad. Aftonbladets testare lyckas ge en uppblåsbar bil en rejäl smäll i gummikarossen.

PARIS

Bilen framför har stannat utan att du märkt det. Men du kör inte in i den. För din bil bromsar automatiskt.

Volvo visade framtidens viktigaste säkerhetssystem i Paris i går.

Kö-krockar hör till de vanligaste olyckorna. Ofta blir det bara lite plåt- och plastskador, ibland pisksnärtss kador och ibland är krockarna dödliga.

Redan i dag finns system som varnar för en förestående krock. Volvo har ett i S80, som blinkar och tjuter, men du måste sätta foten på bromsen själv. Andra tillverkare har liknande system.

Stannar av sig själv

Det nya är att Volvo utvecklat elektronik som bedömer dina chanser att själv undvika krocken, och som sista utväg bromsar bilen automatiskt, utan att du rör bromspedalen.

Den avståndsradar som Volvo redan säljer i S80 larmar för en bil i rörelse, men kan inte upptäcka en stillastående bil. En bil som står stilla ger ungefär samma utslag på radarn som en plåtbit eller ett brunnslock, och det skulle bli för mycket fellarm.

I det kommande systemet har radarn kompletterats med en kamera som känner igen en bil, även om den står still.

Släpps nästa år

Första generationen av det nya systemet kommer i nya V70 nästa år. Och det unika system som Volvo visade i går kommer i produktion om tre, fyra år. Då kan kameran också känna igen en människa, kanske också en älg. Och dessutom se om det är flera bilar i bredd som stannat framför dig.

Med en enda bil finns det ju en chans att svänga undan, med flera bilar i bredd är det omöjligt.

Därför larmar systemet, och slår även till bromsarna, tidigare om en undanmanöver bedöms som omöjlig.

- Gasa upp till 60 km/tim och släpp sen gaspedalen, säger teknikern Erik Coelingh som har varit med och utvecklat tekniken.

Jag gör som han säger. När vi närmar oss de uppblåsta gummibílarna på testbanan utanför Paris kommer först en ljus- och ljudsignal, som i nuvarande Volvo S80.

Bränt gummi

Efter en sekund, när jag fortfarande inte har brytt mig, slår bromsarna till automatiskt, med full kraft. Bränt gummi från däcken och stopp en dryg meter från gummibilen.

Nästa gång är jag inte lika lydig, jag gasar upp i drygt 75. Då saknas en decimeter eller två. Bilen framför får en puff och studsar iväg.

- Vi jobbar på detaljerna, säger Erik Coelingh. När vi är klara ska du inte krocka i 75 heller.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln