Komfortkungen från Japan

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-05-29

Lexus LS460 – lyxlirare i toppklass

Vi drar till Prag över helgen.

Men vilken bil ska vi ta? Den måste vara snabb, komfortabel, ha hygglig förbrukning och kunna lasta en del.

Okej, då tar vi en Lexus LS460.

Lexus skapades av Toyota för att dominera lyxbilsmarknaden i USA. Man har lyckats tack vare lyhördhet mot kunderna och extraordinär service.

Men man har aldrig riktigt lyckats klå den europeiska måttstocken Mercedes S-klass.

Och även dagens generation S-klass är strået vassare än Lexus värsta lyxlimpa LS460.

Fast det handlar som sagt om strået vassare, inga hästlängder.

Inlindad i ett gosigt duntäcke

Lexus bjuder också på en stor överraskning – fjädringskomforten är bättre än i Mercan! Lexus luftfjädring isolerar oss som sitter i de pösiga skinnfåtöljerna från vägen så till den milda grad att man tycker sig sitta inlindad i världens gosigaste duntäcke. Man kör nästan medvetet på de sämsta delarna av vägen bara för att testa om man ändå inte kan känna lite av ojämnheterna. Men icke!

På med en film för baksätespassagerarna som ställt in sina säten med valfri lutning och kyla eller värme. Vi som sitter fram gör det också kungligt men inte riktigt lika bra som i Mercan. Vi får också hålla till godo med radion när dvd-spelaren är upptagen med film. Men det går bra, för bilen är extrautrustad med Mark Levinsson-stereo och jag vill påstå att det är den just nu bästa bilstereon som finns att köpa. 12 högtalare bak kanske mer är ball än nödvändigt, men ljudet är suveränt.

Klarar inte av fyra klimatzoner

Allt som inte håller toppklass lägger man märke till i en så här påkostad bil. Och på vår korta klagolista står klimatanläggningen. Alla fyra åkande kan ställa in önskad temperatur, fläkt och luftriktning. Men alltid är det någon som får för kall luft på sig. När solen skiner märks att sensorerna inte är tillräckligt sofistikerade för att klara av fyra individuella klimatzoner.

Bagageutrymmet måste man också klaga på. Med elinställbart baksäte och förvaringsfack eller kylbox blir det bara plats för 400 liter bagage. Och visst räcker det för fyra personer med helgpackning och en hel del dricka med hem, men det är ändå klent i klassen.

Kupéutrymmet är det dock inget fel på. Alla runt medellängd har lyxbilsutrymme att njuta av. Det finns även en långversion som är 12 centimeter längre.

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln