Buongiorno signore Roberto Collini...

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-23

Aftonbladets bilexpert Robert Collin kör nya VW Touareg Hybrid i Florens. Ponte Veccio i bakgrunden.

...som är på rymmen i Italien och har det svårt att vantrivas där - hur han än försöker.

Men Robert Collin, vad gör du där – är du på semester?

– Det skulle man kunna tro. Här i Florens klipper de gräset just nu, fruktträden står i blom och det är sommarvarmt. Säkert 20 grader. Men semester – nej. Jag är här och provkör nya modeller av Volkswagen Touareg.

Hur verkar bilen?

– Vi landade bara för någon timme sedan och nu har vi finkört den nya hybridversionen en sväng i staden, nära domen och Ponte Vecchio.

Hybrid, säger du...förklara lite mer.

Jo, till skillnad från andra märken med hybriddrift sitter alltså hela hybridpaketet med batteri och elmotor ihop med V6:an under huven.

Då måste den vara snål att köra...

– Alltså, det här med hybriddrift är lite av en gimmick. Toyota och Lexus har haft det i många år och nu är det dags för VW. Man ska kunna köra i 50 km/t i två kilometer på bara elmotorerna och man ska spara en massa bensin när elmotorerna avlastar bensinmotorn. Men så är det inte. Touaregen ska dra 0,87 liter milen enligt uppgift men när vi körde den i dag så drog den ändå 1,5 liter! Så gimmick-varning är det för VW:s del också.

– Det märks också att hybridteknik är något nytt för VW. Touaregen bromsar lite för mycket för att ladda batteriet extra, och i och urkoppling av elmotorn går ryckigt.

– Dessutom är den dyr. Dieseln kostar från 470 000 kronor. För hybriden vill de ha 770 000 kr - hela 300 000 kronor extra.

Men är det bara nyheter under plåten?

– Nej, utseendet har också blivit annolunda. Den är fortfarande lik föregångaren men borta är den tidigare höga framtoningen. Nu är den truligare och slankare. Jag vet inte riktigt om det är bra. Jag gillade den bruksiga, rejäla formen.

Men hur är den att köra då - rent generellt?

– På insidan känner man igen sig. Konservativ inredning, allt på sin plats - det gillar jag. Däremot är den lite stötig över skarvar och brunnslock, fast testbilens luftfjädring var inställd på ”Comfort”.

Och så det finns en ny diesel också...

– Japp, TDI:n ska bli intressant att köra. På pappret ska den dra 0,74 liter milen och det kan den mycket väl göra. Nu ska vi köra den i terrängen. Får se hur det går.

Lycka till, Robert.

Följ ämnen i artikeln