Låt ungdomar övningsköra med mamma och pappa

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-02-23

Eleverna har inte råd med mängdträning i dyra

körskolor. Men de ibland illa skötta skolorna har

lyckats med sin lobbyverksamhet. Och nu utnyttjar

de en tragisk olycka för sin egna tvivelaktiga syften.

Sveriges trafikskolors riksförbund, STR, är ett branschförbund som organiserar flertalet av landets körskolor.

Körskolorna har det tufft. Eleverna sviker eftersom lektionerna är för dyra.

En stor del av körskolorna är också illa skötta enmansföretag där läraren inte förändrat undervisningen sen han tog över efter pappa på 1960- eller 70-talet.

Ungdomarna har inte råd med trafikskola och de som har chansen väljer att ta körkortet enbart med mamma och pappa som handledare.

Några ungdomar tar enstaka lektioner. Andra igen tar lektioner för att kunna köra upp genom körskolan och förhoppningsvis få körkortet lite snabbare.

Intensivkurser på småorter utan trafik är ett växande geschäft som ofta leder till ett snabbt körkort men sällan till gedigna kunskaper.

Men även om många körskolor är nergångna och borde ha fått sina tillstånd indragna sen lång tid tillbaka lever deras branschförbund ett aktivt liv.

Den lilla organisationen har en av Sveriges bästa lobbyapparater.

STR har sedan många år ett nära samarbete med enskilda tjänstemän på Vägverket. För ett par år sedan, 1999, resulterade lobbyverksamheten i ett förslag från Vägverket om en helt ny körkortsutbildning där privat övningskörning försvårades rejält och körskola blev obligatorisk.

Stefus, förslaget om ”stegvis förarutbildning”, innehöll såna dumheter som obligatoriskt dubbelkommando på privata övningsbilar, mammas och pappas bil alltså, förbud mot privat övningskörning på annat än vägar med max 70 kilometer i timmen i hastighetsbegränsning och ett antal ”uppkörningar” på körskola för att få fortsätta med övningskörningen. Allt för att göra privat övningskörning krånglig och styra över eleverna till körskolan.

Förslaget som jag själv totalsågade här i Aftonbladet hamnade lyckligtvis i en byrålåda på näringsdepartementet och där trodde jag att det var begravt och bortglömt för eviga tider.

Men icke! Liket lever. Det ryckte plötsligt till lite grann för ungefär en månad sedan och spred en lagom rutten odör.

Naturligtvis var det häxmästarna på STR som regisserade föreställningen.

Ett pressmeddelande från STR hävdade att privat övningskörning ofta slutar i allvarliga olyckor!

Att det är farligt att övningsköra med mamma och pappa är ett av trafikskolornas favoritteman. Det upprepas som ett mantra och varje gång lyckas man lura press, radio och tv att föra budskapet vidare.

Upprinnelsen den här gångenvar en av de två tragiska trafikolyckorna vid nyårshelgen där personbilar sladdade mot lastbilar.

I den ena bilen var det en 19-årig yngling

som körde. Hans pappa, bror och farföräldrar dödades vid olyckan.

19-åringen övningskörde med pappa som handledare.

”Bara en i raden” av dödsolyckor vid privat övningskörning, som TV-Aktuellts reporter uttryckte det.

Nej, nej, nej. Bara ett sorgligt undantag från de extremt lyckosamma erfarenheterna av privat övningskörning!

Den mängdträning som körning med mamma och pappa ger kan aldrig uppnås i körskolan som med sina höga priser tvingar eleverna att ta så få lektioner som möjligt.

Att förbjuda passagerare, som STR kräver, kan låta oantastligt men det skulle minska mängdträningen radikalt.

Då skulle ju alla tillfällen till övning när familjen ändå ska ut försvinna.

Halkan är förrädisk. Alla vet att det är halt på vintern, ändå kommer halkan som en överraskning för många förare.

Om ungdomarna ska ha en chans att få respekt för vinterföret är det viktigt att de övningskör så mycket som möjligt, med mamma och pappa.

Att Trafikskolornas riksförbud utnyttjar en tragisk olycka för sina egna tvivelaktiga syften är cyniskt och leder bara till att ungdomarnas förakt för körskolorna ökar.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln