Volvo byggde om fem bilar - sen blev det stopp

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-02-15

Inte bevisat att strålningen är farlig

Volvo har dragit en pluskabel mellan batteriet i baksätet och generatorn fram i motorn. Strömmen i pluskabeln alstrar ett mycket kraftigt magnetfält. Lägger man däremot en minuskabel intill pluskabeln reduceras strålningen till cirka en tiondel av det ursprungliga. Förklaringen är att magnetfälten i kablar för ström i olika riktningar motverkar varandra. TECKNING: Herbert Müdsam/Vi Bilägare

Fem Volvoägare har fått sina bilar åtgärdade så att de strålar mindre, och två till ska få det.

För en veckan sedan tog Volvos ledning beslut att inga fler bilar ska byggas om.

– Vi gjorde det i studiesyfte, säger Lennart Ström presschef på Volvo Personvagnar AB.

På Volvoverkstäderna kommer beslutet överraskande. Där hade man tagit fram anvisningar och komponenter för att hjälpa kunder som är oroliga för att magnetfälten är farliga. Man hade till och med utbildat mekaniker, då det plötsligt kom besked från Göteborg att inga bilar ska byggas om.

- Det finns inga bevis att magnetfält är farliga för dem som åker i bilar, säger Lennart Ström. Då är det inte heller inte aktuellt med tekniska eller andra åtgärder från Volvos sida.

Varför fick de här kunderna sina bilar ombyggda?

– Några var elöverkänsliga men vi ville också göra egna studier. Vi vill kunna lugna folk, oavsett om magnetfälten verkligen hade varit farliga eller inte.

Enligt Volvo ligger deras bilar på en nivå som är 10-100 gånger under de rekommendationer om gränsvärden som EU har skickat ut.

Den huvudsakliga strålningen i de aktuella Volvobilarna ligger utmed golvet.

80 gånger högre än gränsen

I Vi Bilägares undersökning av strålningen hos fjorton vanliga bilar, som Aftonbladet berättade om i går, utsätts föraren i en Volvo V70 för en strålning på upp till 18 mikrotesla. Det är 80 gånger högre än gränsen för vad som är hälsofarligt. För S60 är värdet 15 och S80 tolv mikrotesla.

Bak i V70 - där barnen sitter - uppmättes 10 mikrotesla.

I en undersökning gjord av forskare vid Karolinska institutet avslöjas att barn som utsätts för mer än 0,4 mikrotesla riskerar att få blodcancer. Gravida kvinnor kan få missfall i de vistas längre tid i miljöer med magnetfält som går över 1.6 mikrotesla.

"Aldrig barn i baksätet"

– Jag skulle aldrig sätta ett barn i baksätet, säger docent Kjell Hansson Mild vid Arbetslivsinstitutet i Umeå.

Han är förvånad över att Volvo tar så lätt på strålningsrisken.

– Det bygger jag på att jag i somras satt med i WHO:s cancerexpertorgan och gjorde en bedömning över hela magnetfältsområdet. Magnetfält klassades som en möjlig cancerframkallare hos människor.

– Vi konsumenter bör få en varudeklaration på vilka magnetfält som finns i våra bilar så att vi själva kan göra ett medvetet val.

Batteriet i bakluckan

Anledningen till den höga strålningen i nya Volvobilar (S80 från årsmodell -99, S60 -01 och V70 -00, utom V70 Classic) är att batteriet placerats i bakluckan, i stället för fram som är det vanligaste.

När strömmen via en kabel transporteras fram till startmotorn uppstår elektromagnetiska fält.

Genom att dra en jordad kabel parallellt med den strömförande kan den strålning som uppstår mycket lätt minskas, till mer normal nivå.

Ombyggnad tar åtta timmar

Ombyggnaden görs på åtta timmar. Förarstol och baksäte måste tas ut innan en fingertjock jordkabel dras från batteriet i bagageutrymmet fram till generatorn, tätt intill den strömförande pluskabeln. Bensinpumpen förses med tvinnade kablar i stället för en enkel. I arbetstid och material blir kostnaden cirka 7 000 kronor.

Hittills har 88 000 bilar av typ S60, S80 och V70 levererats till svenska köpare.

Sven-Anders Eriksson, Trafik

Följ ämnen i artikeln