Nu slutspurtar Essingeleden

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-02-27

Årets reparationer är de sista på tio år

Dagens glada besked till Stockholmsbilisterna:

Årets arbeten på Essingeleden som börjar i morgon är de sista på minst tio år.

- Det känns skönt att äntligen vara färdig, säger Bo Möller på Vägverket.

Även trafiken på Roslagsvägen kommer att störas av arbeten med början i april. Bron över Bergiusvägen och bron vid Frescati måste isoleras om.

Det finns väl inte en stockholmare som inte suttit fast i köerna på Essingeleden. Men efter 20 års elände - första fogen byttes 1981 - är det nu snart över, och bilisterna kan andas ut.

När reparationerna är klara i oktober kommer bilarna förhoppningsvis att ha leden helt för sig själva i 10-20 år. Så länge räknar man med att Sveriges mest trafikintensiva led kommer att hålla, innan det är dags igen.

Årets arbeten mer omfattande

- Vi kan tvingas göra en del mindre akuta arbeten under tiden, säger Bo Möller som haft ansvaret för reparationerna på Essingeleden sedan 1991.

Årets arbeten är mer omfattande än i fjol, och det är den södergående trafiken som drabbas när Fredhällsbron, Essingebron och Gröndalsbron ska isoleras om.

Bilar på väg söderut dirigeras om redan vid trafikplats Fredhäll. Bland annat leds ett av körfälten över till norrgående körfält, och avfarten mot Stora Essingen stängs av helt.

Trafiken mot Stora Essingen kommer att hänvisningsskyltas med orangea skyltar ner till avfarten Aspudden/Liljeholmen.

Under bron vid Hägerstensvägen bygger Vägverket en särskild rundslinga så att bilisterna kan ta sig till Stora Essingen söderifrån.

Har förstärkts för 700 miljoner

- Det är viktigt att bilister som ska till Stora Essingen är uppmärksamma på skyltningen, och inte lägger sig i det vänstra körfältet vid Fredhäll. Då är det omöjligt att komma till Stora Essingen.

När reparationsarbetena är klara kommer även de södergående körfälten på Essingeleden att målas fyrfiliga, liksom de norrgående.

Sedan Vägverket tog över Essingeleden från gatu- och fastighetskontoret 1991 har broarna varje år lagats till en kostnad av cirka 25 miljoner kronor per år.

Totalt har Essingeleden säkerhetsförstärkts för runt 700 miljoner kronor. I den summan ingår också mitträcken, avkörningsräcken och solskydd.

Så påverkas de olika delarna av Essingeleden under 2002

Så påverkas de olika delarna av Essingeleden under 2002

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln