Ford F-150 Raptor törstar efter äventyr

En cowboy utanför en saloon får syn på mig. ”Hey, guys look, it’s a Raptor!” Tre andra vänder sig om och alla fyra följer mig med blicken. Jag är i Tombstone i södra Arizona och här går folk klädda som de gjorde då staden var den dödligaste i vilda västern. Men jag sitter lugnt i Raptor – en bil lika manlig som Wyatt Earp och lika snabb som Doc Holliday.

Det är svårt, för att inte säga omöjligt att passera obemärkt i Ford F-150 Raptor. Den är stor. Bred som en lastbil, två meter hög och nästan sex meter lång. Men storleksmässigt är inte Raptor unik i USA. Det finns många pickuper som är lika stora, till och med större. Det som utmärker Raptor är skärmbreddarna, terrängdäcken och det råa utseendet och vetskapen om att det här är den bästa ökentrucken som kan köpas direkt hos handlaren.

Och alla, cowboys, lättklädda damer och poliser är lika förtjusta. Det är manligt att köra en Raptor och följaktligen måste jag vara en sjutusan till karl.

Efter en natt på Larian Motel äter jag en stadig frukost på Helldorado Chuckwagon Eatery. Ägg, bacon, bröd stekt i smör, bönor och en stor kopp kaffe och man står sig på ett tag. Tankar bilen, 119 liter, det räcker också ett tag.

Fyller två dunkar med hyggligt färskvatten och fortsätter resan ut i öknen.

Logga in med Plus för att läsa hela Aftonbladet Bils Vilda Västern-test av Ford F-150 SVT Raptor!

Vi tar ut fartvidundret på kurviga svenska sommarvägar som enda svenska biltidning.

Så lyckades den charma både Johannes Collin och få redaktör Bo Svernström att aldrig mer kunna se åt "vanliga" sportbilar igen.

Bli Plus-kund idag!

Som Plus-prenumerant får du varje dag nytta, nöje och fördjupning från Nyheter, Sportbladet, Nöjesbladet och våra populära bilagor, som Aftonbladet Bil för bara 29 kr/månaden.

Följ ämnen i artikeln