En smaskig småfralla

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-01

Lilla Renault Clio – komfort och storbilskänsla för småpengar

2002 är precis rätt årsmodell att starta sin Cliojakt med. Det var nämligen då som generation två fick en facelift, så omfattande att bilen nästan kan betraktas som ny.

Säkerhet, komfort, rymd och körglädje är bilens bästa sidor.

Clio var tillsammans med frans-ka kollegan Peugeot 206 en storsäljare i Europa när det begav sig.

Det finns goda skäl att kika på en Clio. Den erbjuder god säkerhet, mycket storbilskänsla, bra komfort och är rolig att köra.

Generation två började säljas på bred front 1999. Vissa tidiga bilar har inte krockkudde på passagerarsidan, se till att ditt objekt har det. ABS ska vara standard, men kolla, en importbil kan sakna detta. Antisladd finns inte.

Sikta på 2002 eller nyare

Bäst är dock att skippa första årsmodellerna och sikta in sig på 2002 och framåt. Då får du en generation två, men till 50 procent helt förändrad mot den som kom 1999. En klart modernare bil enkelt uttryckt. Denna modell känns igen på de sneda strålkastarna, äldre bilar har bulliga strålkastare.

I Bilprovningens statistik ser vi att första generationen av Clio är

klart sämre än medelbilen, men med generation två skedde en rejäl uppryckning. Och ju nyare desto bättre, en -02:a klarar sig faktiskt riktigt bra.

Vanligt förekommande fel är rostiga bakbromsar, både skivor och trummor. Egentligen inte ett modellfel utan mer en effekt av att ägarna inte bromsat tillräckligt hårt. Det är nödvändigt att bromsa hårt någon gång per vecka för att slippa rost. Avgassystemet kan också ta slut i förtid, vanligt på Clio eftersom den ofta körs korta sträckor.

Ska du serva bromsar eller byta avgassystem eller göra en ordinarie service så gör det gärna på en mindre verkstad, eller mindre ort. Serviceintervallet är långa 3 000 mil, men det kan ändå bli dyrt då Volvoverkstäderna tar hög timpenning. Det står inte i proportion till en småbils totala omkostnader.

Snåla motorer som håller

Som tur är går Renaultmotorerna snålt. Basmotorn 1,2 Trend är aningen klen. Leta hellre efter 16V-motorerna, en 1,2 16V med 75 hästar eller den lite piggare 1,4 16V med 100 hästar är bra val. Motorerna verkar hålla bra.

Clio har varit vanlig som hyrbil och det kan vara både positivt och negativt. Hur kör du själv när du har hyrbil? Man blir lite slarvigare, kör lite hårdare, eller hur? Å andra sidan kan man räkna med att serviceschemat är följt till punkt och pricka.

Franska bilar bjuder i regel på fin komfort och Clio är inget undantag. Tyvärr gäller även lite andra franska regler, det vill säga att elfel inte är ovanligt. Alla typer av problem förekommer, men inte med sådan frekvens att man kan peka ut några typfel. Det kan vara bland allt från skruttiga motorer till elfönsterhissar och eluppvärmda stolar.

Kolla kamremmen

I det stora hela tycker vi ändå inte att detta ska hindra ett Clioköp. Man får räkna med att bilen inte håller som en Honda eller Nissan, men i gengäld är bilen billigare, mer komfortabel, och inte minst viktigt – säkrare.

En viktig sak att kolla upp är att

kamremsbytet är gjort om bilen är äldre än fem år, som en -02:a eller om den rullat mer än 12 000 mil. Renault ersätter inga skador som uppkommit på grund av en brusten kamrem om dessa regler inte följs. Och det kan handla om kostnader runt 25 000 kronor.

En katastrof för en bilaffär där bilen köps för runt 40 000 kronor.

För en 1,4 16V, 2002:a, som rullat 9 000 mil betalar du 49 000 kronor hos handlaren och mellan 37 000 och 44 000 kronor vid privatköp. Klart prisvärt.

Följ ämnen i artikeln