Lista: Hetaste sommarbilarna

Uppdaterad 2018-07-02 | Publicerad 2015-07-10

Här är bilarna som säljs snabbast på Blocket

Begagnade fordon säljer som bara den.

Aftonbladet Bil har tagit fram uppgifterna på vilka bilar av äldre än årsmodell 2000 som säljs snabbast på Blocket.

Vi hjälper dig att hitta rätt i begagnathandeln – kolla in listan över de 35 snabbast sålda bilarna.

Varje dag säljs tusentals begagnade bilar på annonssidor runt om i Sverige. Marknaden för begagnade bilar är helt enkelt rykande.

Men vilken är Sveriges snabbast säljande begagnade bil? Aftonbladet Bil har tillsammans med auktionssajten Blocket tagit fram uppgifter på vilka bilar som säljs snabbast.

Vi hjälper dig välja rätt bland de snabbast säljande modellerna.

”Bilen till din svärmor”

I toppen av listan hittade vi oväntade doldisar, rostbenägna bilar och ”en bilmodell alla borde rekommendera sin svärmor”. För att hitta rätt bland de bäst säljande modellerna tog vi hjälp av bilexperten Staffan Borglund.

Han har lång erfarenhet som biljournalist efter att bland annat ha varit programledare i Sveriges televisions bilprogram ”Trafikmagasinet”. Idag arbetar Staffan som bilhandlare och besitter stor en stor kunskap om begagnathandeln för bilar. Nu kommer du hitta rätt i begagnathandeln för bilar.

Här är de oväntade modellerna som säljs allra snabbast:

11. Renault Clio: – Trevlig småbil med relativt sett god komfort och bra köregenskaper. Står sig bra i konkurrensen i småbilsklassen på många punkter men det kan bli dyrt när den hamnar på verkstan. Personligen anser jag att snäppet större bilar i den så kallade "Golfklassen" är att föredra: säkerhet, komfort, utrymmen är betydligt bättre utan att det kostar så mycket mer. Väljer du ändå Clio - Kolla att kamremmen är bytt, tänk även på tidsaspekten!

10. Nissan Micra: – Poppis småbil med annorlunda design. Bra mekanisk kvalitet och smidiga köregenskaper. Men utrymmena hör till de sämre i klassen och komforten är inget att skryta med. Jag skulle hellre satsa på en Toyota Yaris eller Skoda Fabia. Eller ännu hellre - gå upp ett steg till "Golfklassen", det ger SÅ mycket mer bil för en liten extrapeng.

9. Toyota Hiace: – Sannolikt den bästa hantverkarbilen sett till driftsäkerhet och mekanisk kvalitet. Men den är rostkänslig och skumpig att åka i. Står relativt högt i pris tack vare att det är en Toyota. Men allvarligt - varför kan ingen bygga en skåpbil som inte bara är rymlig utan även bekväm och rostbeständig!?

8. Citroen Jumpy: – Ännu en hantverkarbil på topplistan. Storsäljare från Citroen som är mycket omtyckt tack vare goda utrymmen och låga driftkostnader. Mekaniken brukar funka riktigt bra men som vanligt på franska bilar är detaljkvaliteten sisådär. Vanligt med defekt AC.

7. Toyota Corolla: – Corolla är den bilmodell alla borde rekommendera sin svärmor, så slipper man höra av henne vad gäller bilproblem i alla fall. En av världens absolut mest driftsäkra bilmodeller. Står högt i pris men är värd sina pengar. Billig i drift, låga ägarkostnader, lagom format. Det enda man behöver se upp med är rosten.

6. Seat Inca: – What?? Seat Inca - finns den? Här måste blocket se över tillförlitligheten i sin statistik, jag har svårt att tro att den modellen ligger femma på listan men även det måste bero på att det är en utpräglad hantverkarbil. Systerbil med Skoda och VW:s motsvarande modeller. Inca har samma brister och förtjänster som dessa - billig men burkig att åka med. Rostbenägen.

5. Renault Kangoo: – Bubblare på listan! En doldis som jag inte hade gissat på, men det är tydligt att allehanda hantverkarbilar säljer som smör på blocket. Renault är det franska märke jag håller längst ner på min personliga lista, på grund av höga reservdelspriser. Kolla dessutom att kamremmen är bytt: Renault säger så vackert att bytesintervallet är 12 000 mil men läser man det finstilta står det "12 000 mil alternativt 5 år". Alltså åker många dit på att byta kamrem på grund av år och inte mil. Dyrt!

4. Skoda Pick-up: – Enkel och mycket billig pickis som tilltalar småföretagarna med just de två egenskaperna. Funkar bra som slit-och slängbil. Låga kostnader på reservdelar och service. I övrigt en rätt burkig bil man inte gärna åker långt med. Rostkänslig.

3. Volvo Duett: – Självklart är Duetten med på listan - det är ju alla skåpbilars moder! En väldigt eftertraktad bilmodell där priserna har skenat på senare år, det är svårt att hitta en skaplig Duett under 50 000. Många är renoverade, och renoveringar skiljer sig extremt mycket vad gäller kvalitet. Betala hellre mer för en som är seriöst lagad än en halvslarvig bil. Rost är den stora grejen, motor och växellåda brukar gå i evigheter. Hissa upp bilen på en lyft och syna underredet. Här har du en kul hantverkarbil som inte kommer falla i värde!

2. Ford KA: – Förvånande att den ligger så högt. En mycket rostbenägen småbil med uråldrig mekanik. Låt dig inte luras av den moderna designen, KA är en av de sista småbilar jag skulle rekommendera.

1. Toyota Prius: – Mycket väntat att den ligger i topp. Prius kombinerar Toyotas erkända kvalitet med svenskarnas miljömedvetenhet. Men Prius har en djup fallgrop som Toyota lyckats tysta ner mästerligt: det stora batteri som ligger i bakluckan! Frågar man Toyota har dom knappt bytt ett batteri, vilket är kvalificerat skitsnack! Dom byts i mängder och kostar skjortan. Åk till Toyotaverkstaden och kolla batteriet före köp!

Här är Aftonbladet Bils Facebook-sida, kika in för fler nya bilnyheter. Obs extern länk.

Följ ämnen i artikeln