Här krossas lågprisbilen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-06-04

Nya Logan farligare än en femårig Golf

Om en månad börjar Renaults budgetbil Dacia Logan att säljas i Västeuropa.

Logan kostar motsvarande 66000 kronor - lika mycket som en femårig VW Golf (6 000 mil) Ett tyskt krocktest visar att Renault tummat på säkerheten.

Renaults tekniker fick ordern att konstruera en bil i Golfstorlek som kunde säljas till kund för 5000 euro, cirka 46 000 kronor.

Det lyckades - i tillverkningslandet Rumänien kostar Dacia Logan så lite. Men i Västeuropa kräver vi mer utrustning, och från juni finns Logan i Tyskland, Spanien och Frankrike för 7200 euro, cirka 66000 kronor - prutat och klart. Den blir Europas billigaste personbil.

Då ingår två krockkuddar fram, trepunktsbälten och nackstöd på alla fem sittplatserna, låsningsfria bromsar och elektronisk bromskraftsfördelning.

Chanslös mot begagnad Golf

Renault framhåller också att man inte kompromissat med krocksäkerheten vad gäller karosstrukturen.

Det stämmer inte. Eftersom Dacia Logan ännu inte har krocktestats av Euro Ncap, har tyska bilprovningsföretaget Dekra, på initiativ av tidningen Auto-Bild, krocktestat Logan. Liksom i Euro Ncap kördes bilen in i krockbarriären i 64 km/tim.

Dekra krockade också en klasskonkurrent, en VW Golf från 2000. Golfen kostar lika mycket begagnad som Logan kostar ny i Tyskland.

Logankarossen klarade smällen i stort sett bra. Men förardörren fick brytas upp med våld, och belastningen på dockorna visade tydligt att Renaults tekniker tummat på säkerheten för att hålla priset nere.

Bilbältena saknar för-sträckning och belastningsbegränsning. Det avslöjades i hög belastning på bröstkorgen men även på huvudet hos båda testdockorna, eftersom krockkuddarna utlöstes en tiotusendels sekund för sent och tömdes lite för snabbt. Förarens fötter fick också kraftiga skador.

För att utesluta risken att det var fel på Loganexemplaret, gjordes provet med ännu en bil. Kuddarnas tajming var då aningen bättre, i övrigt var resultatet detsamma.

Golfen från 2000 klarade smällen nästan exakt lika bra som samma modell gjorde när den testades 1998. Ingen av dockorna drabbades av några hårdare belastningar. Huvudena klarade sig mycket bra.Björn Bergman

Dacia Logan

VW Golf 2000

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln