ROND 5: SÄKERHET

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-10

Peugeot 307 har fördelen av en låg driftskostnad: billiga reservdelar, lågt inköpspris, omfattande standardutrustning och service var 3?000:e mil. Seat Toledo står ut genom att den är betydligt högre, nästan som en minibuss, vilket gör att den kan kränga en del i kurvorna.

Krocksäkerheten i Golfklassen har ökat på ett helt enastående sätt de senaste åren. Det är naturligtvis Euro Ncaps tester som drivit på utveckingen och flera av de nya bilarna har fått högsta betyg, fem stjärnor i det normgivande testet.

Problemet är när tillverkare satsar all energi på att bli bra just i Euro Ncap - och inte i den mer mångfacetterade verkligheten. Generellt kan man säga att en femstjärning bil som bara säljs i Europa inte behöver vara lika bra som en bil med samma betyg som också säljs i USA. Av bilarna i värt test är det bara Golf som säljs i USA.

Euro Ncap belönar inte heller pisksnärtskydd (det har inte Citroën och Ford) och tar inte hänsyn till att passagerarkrockkudden inte kan kopplas ur (Opel Astra).

En ofta förbisedd detalj numera är sikten. Dagens bilar har ofta vindrute­stolpar som skymmer sikten snett framåt.

Ford Focus tillhör de bilar som har skymmande vindrutestolpar, både fram och bak. Och som om detta inte räcker sveper bakrutetorkaren ett på tok för litet område. I backspegeln ser man knappt trafiken bakom bilen.

I övrigt är Focus bra i säkerhetshänseende. Antisladd är standard och det finns tillräckligt med krockkuddar.

Nya Citroën C4 tar toppbetyg i säkerhet. Och med nya C4 har en helt ny säkerhetsdetalj dykt upp – vingelvarnaren.

En läsare kollar efter kantlinjer. Om man passerar dem utan att ha blinkers påslagen (vid filbyten) varnar systemet med vibrationer i förarstolen.

Det är ett ypperligt varningssystem – som i alla fall fungerar sommartid när inte snön döljer linjerna.

Alla våra testade bilar hade anti­sladdsystem. Men i Skoda Octavia (3?900 kr) och Opel Astra (5 200 kr) är det extra­utrustning.

Det drar ner betyget.

Aktivt pisksnärtskydd finns dock som standard i samtliga bilar – utom i Ford Focus och Citroën C4.

Men åtminstone Focus kan stoltsera med att i Folksams tester ha klarat sig bättre mot pisksnärtskador än flera av de konkurrenter som har aktivt pisksnärtskydd i sina stolar.

Säkerhet

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln