Atos. Om du stannar i stan

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-01-20

Hyundai Atos Prime.

Nya Hyundai Atos ser ut som den gamla.

Fast snyggare, ska medges.

Och numera har den vagnskadegaranti.

Fortfarande snorbillig - med vagnskadegaranti. Knattepionjären Atos efterföljare fortfarande prisvärd.

Nya Atos är här och lägger du upp 86 tusenlappar får du en sprillans ny Atos GL med Active-paket som har fabriksgaranti, vagnskadegaranti och lackgaranti i tre år, sex års rostskyddsgaranti samt elektronikgaranti som gäller nio år eller 20 000 mil.

Snorbilligt alltså. Fortfarande.

Ändå har den dubbla krockkuddar, ABS-bromsar, servostyrning, elhissar, centrallås, elvärmda framstolar, bakrutetorkare, fyra högtalare samt elektronisk startspärr.

Hyundai Atos gav budgetbilen ett nytt ansikte och i dag rullar nära tio tusen Atos på svenska vägar.

Känns som en riktig bil

Skälet till framgången är förstås att Atos känns som en riktig bil, trots priset (basversionen kostar i dag 76 900 kronor).

Nuvarande Atos Prime (som byggs i Indien) är snyggare än första generationen. Den har fått krocksäkrare struktur i fronten och golvet och bör ge ett bättre skydd än föregående modell (är dock inte krocktestad av EuroNcap)

Motorn på 1,1 liter ger 58 hästkrafter. Små siffror, men man hänger med i storstadstrafiken utan större problem. Och det är ju som tätortsbil den är tänkt.

Okej för fyra vuxna

Runtomsikten är bra, styrningen går lätt och vändcirkeln är snål.

Fyra vuxna åker med acceptabel sittkomfort. Höjden räcker till, men skjutmånen på förarstolen är för kort - den som är över 180 cm får det trångt.

Atos är ganska mjuk i fjädringen och filtrerar grovt underlag bra. Väggreppet är okej, det krävs rejäl provokation innan den tappar taget. Och vägljudet är förvånansvärt dämpat.

I lägre fart hörs motorn mest, på landsvägen tillkommer vindbruset.

Så stanna i stan. Som billig stadsbil fungerar Atos utmärkt.

Hyundai Atos Prime

Björn Bergman

Följ ämnen i artikeln