Ford Mondeo - nu med högtryck
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-09-08
Ansiktslyft med 1500 ändrade detaljer
Mitsubishi och Audi var först med direktinsprutade bensinmotorer.
Men nu kommer Ford.
Ansiktslyfta Ford Mondeo blir första modellen.
Ford Mondeo har fått en omfattande ansiktslyftning med 1 500 nya eller förändrade detaljer.
Största förändringen är en ny direktinsprutad bensinmotor.
Motorn är baserad på den vanliga 1,8-liters Duratecmotorn, men nu pumpas bränslet in direkt i cylindern under mycket högt tryck.
Därmed uppnår man, åtminstone i teorin, två fördelar. Dels högre kraft, dels mer fullständig förbränning vilket i sin tur leder till att avgaserna som släpps ut är renare.
Som sidovinst får motorn samtidigt lägre bränsleförbrukning.
I praktiken gäller det att vara synnerligen lätt på gasfoten för att motorn ska gå snålt, och cancerframkallande partiklar i avgaserna är ett svårlöst problem. Dessutom är priset högre och gör den direktinsptutade 1,8:an lika dyr som vanliga tvåliters-varianten som är både snabbare och starkare.
På utsidan på ansiktslyfta Mondeo hittar man plastkrom på grillen, nya lyktor bak och dimljus infällda i stötfångaren samt nya större sidospeglar vilket bidrar till att man äntligen kan se vad som händer bakom bilen.
Den körglada busungen
Mittkonsolen är omgjord och har blivit mer proper och Mondeo har också fått en ny, mer intelligent klimatanläggning.
Mondeo, som alltid har varit mellanklassens körglada busunge, gör ingen besviken i sitt nya utförande.
Chassit har genomgått en del förändringar men körglädjen finns kvar.
Styrningen har blivit ännu mer precis. Och den som gillar att växla har fått den snabba sexväxlade lådan, som redan sitter i värstingen ST220.
Detta gör den redan underhållande Mondeo ännu roligare.
Ford Mondeo 1,8 SCI
Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)