Ford snart i Focus igen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-12-12

Fortfarande lika rolig att köra – och detaljkvaliteten klasser bättre

Storsäljaren Ford Focus går igen.

Men titta på bilden, inte ser den särskilt ny ut, va?

Fast nya Focus är bättre än sin föregångare - på flera viktiga punkter.

När Ford avvecklar sin gamla bästsäljare vid årsskiftet kan man inte säga annat än att de ser ut att lyckats.

I flera tester har vi berömt Focus för en utmärkt körglädje, ekonomi och snygg design.

Men vi har också haft synpunkter på bristande kvalitet och billiga detaljer.

Efter den första, korta bekantskapen med nya Ford Focus står en sak klar: den blir en hård käftsmäll på alla konkurrenter.

Körglädjen är på topp, precis som tidigare. Den känsliga styrningen letar spår och berättar tydligt när greppgränsen närmar sig.

Chassit klarar ojämnheterna med samma precision och det blir aldrig nervöst eller fladdrigt, oavsett underlag. Focus understyr milt och beter sig ungefär som plattformsbrodern Volvo S40/V50.

Fina vägegenskaper alltså. Och vill du bara njuta av att färdas är Focus vilsam, utan att för den skull välja bort körglädjen.

Bullerdämpningen är också bra, även på lite grövre asfalt.

Baksätet får ett lyft

Materialval och detaljkvalitet är klasser bättre i nya Focus jämfört med föregångaren. Design och detaljer från nyligen ansiktslyfta Mondeo känns igen.

I framsätet hittar man snabbt en bra sittställning och även i sportstolarna går det att pressa ner en lönnfet motorjournalist utan att använda skohorn.

De större innerutrymmena har främst kommit baksätet till del. Där sitter man numera riktigt bekvämt med godkänd takmarginal.

Med lite god vilja går det också att få plats med tre smalaxlade personer i baksätet.

En annan förbättring är växelreglaget. Speciellt den femväxlade lådan är ett under av precision med en distinkt, bra känsla vid både snabba och långsamma växlingar.

V50-kopia utanpå också

Den utvändiga designen? Tja, här kan var och en bara gå på magkänsla och tycka fritt. Gamla Focus var ett utropstecken som gav Ford en modern inriktning.

Nya Focus har en mer kompakt, lite trubbnosig paketering som inte så lite påminner om Volvo S40/V50.

Linjeföringen är inte lika skarp som förut. Fegt? Tryggt? Smakfullt? Kunderna får bestämma själv.

Nya Focus kommer först i mars. Men då kommer alla karossvarianter, även tredörrars och herrgårdsvagn.

Dessutom den storsäljande Flexi-fuelmotorn, som växer från 1,6 till 1,8 liter och ger 125 hk. Den bör attrahera många tjänstebilsförare.

Säkerhetsmässigt bör nya Focus ligga i topp med fem stjärnor i Euro Ncap härom veckan.

Dessutom kommer alla Focus i Sverige att vara utrustade med antisladd och sidokrockgardiner som standard - ett bra beslut av Ford.

Ford Focus 1,6

Lite mjukare linjer. Fegare? Tja, det bestämmer du.

Priserna för Focus

PROVKÖRT.

Pär Brandt (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln