Så blir nya Volvo V60

Uppdaterad 2018-02-19 | Publicerad 2010-07-30

Snygg, snabb, säker – och smart

Efter S60 kommer V60. Premiär redan i höst.

Kombiversionen lär knappast ersätta familjens V70, men kan bli en vass konkurrent till tysktrion.

V60 är Volvos nya mellanklasskombi. Den är identisk med S60 förutom bakpartiet vilket innebär en sportig framtoning. Bilen ska vara lika körglad som sedanen lovar Volvo, om det stämmer kan de tyska konkurrenterna börja darra.

Snabbast åker man i T6 AWD som har en turboladdad sexcylindrig motor på 304 hästkrafter och fyrhjulsdrift.

I andra änden av motorutbudet finns Drive med nya 1,6-dieseln på 115 hästar. Nya är även bensinmotorerna på 1,6 och två liter med effekt från 150 till 240 hästar.

Maximerat lastutrymme

På säkerhetssidan ligger Volvo verkligen i framkant, ingen konkurrent har så många aktiva säkerhetsattribut som tillval. Allt från S60 finns, till exempel systemet som upptäcker fotgängare och bromsar automatiskt.

Lastutrymmet ser inte så stort ut, men Volvo har lagt stor möda vid att maximera användbara ytor. Exempelvis har man inte inbyggda hjulhus som på V70 och bakluckans öppning är nästan 110 centimeter.

Lastvolymen är 430 liter och precis som på storebror V70 fälls baksätet i proportionerna 40/20/40. Inbyggda barnstolar i baksätet är tillval och av utrymmet att döma passar baksätet bäst för kortare personer och barn.

Upplevs som lägre

Vid ett besök på Volvos designavdelning nyligen fick jag se bilen i verkligheten. Jag berättade för Peter Horbury, Volvos designchef, att jag tyckte den såg lägre ut än S60. Han förklarade att så inte är fallet, men kan upplevas så med kombins högre bakparti och mer lutande profil. Snygg är den hursomhelst.

Horbury visade även en skiss på vad jag gissar är nästa generation S80. Riktigt snygg med klart mer kupéstuk än dagens bil. Med S60 och V60 satsar Volvo på körglädje och design, räkna med att denna satsning på emotionella värden fortsätter.

Redan nu i augusti får vi provköra nya V60. Och i höst får kunderna de första bilarna.

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln