Vi måste få bälten i bussarna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-09-18

På vägen förbi Indal passerar

20 000 timmerbilar varje år. På väg 87 ett par mil bort passerar över 60 000 timmerbilar. Och varje dag bussas 440 000 svenska barn och ungdomar till skolan.

Nästan alla skolbarn åker i bussar utan bälten, nästan alla timmerbilar kör med överlast.

Ansvariga är de som beställer körningen, åkerierna och förarna själva.

I Australien inträffade för snart tio år sedan på kort tid två allvarliga bussolyckor. Många dödades och snart kom kraven på bälten i alla bussar. Nu är bussbälten lag och ingen ifrågasätter nyttan.

Bälten fungerar - även i bussar

Här hemma hävdar bussbolagen att bälten inte fungerar.

Det är lögn. De fungerar utmärkt i bilen och på flyget.

Självklart ska vi kräva bälten i bussarna. Låt oss börja med skolskjutsarna!

Vid Indal dödades med all sannolikhet en del av ungdomarna av stockar från timmerbilen men flera som skadades skulle ha klarat sig oskadda om de använt bälte.

Timmerbilarna har en tillåten totalvikt på 60 ton men många kör med överlast. Mellan 65 och 70 ton är inte ovanligt och i extremfallen kan ekipagen väga 80 ton. Då räcker bromsarna inte till och även i övrigt försämras köregenskaperna markant. Förarna slarvar också med att surra fast lasten enligt reglementet.

Ekonomisk stress äventyrar säkerheten

Jag vet inte hur tung last timmerbilen hade vid Indal, kanske var den inte överlastad alls. Polisen ska kontrollväga. Och jag vet inte hur bra lasten var förankrad. Men när skogsbolagen pressar priserna på transporterna och när kommunerna kämpar mot sänkta budgetramar, då sätts säkerheten på spel.

Då kör man några tusen mil till på däcken och lastar några ton till, då väntar man ett par år med att köpa nya bussar.

Kanske kör man lite fortare också, tar kortare pauser. Tänjer på allt som kan tänjas.

Vad vet du om ditt barns skolskjuts?

I morse satte sig som vanligt 440 000 skolbarn på bussen. Vet du om just ditt barn åker en säker buss till skolan?

Och tusentals timmerbilar och långtradare är ute på vägarna. Hur vet du att de lastbilar du möter är i bra skick, att de inte är överlastade, har slutkörda däck eller en sömnig förare bakom ratten?

Följ ämnen i artikeln