Däcken som besegrar snö och is

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-10-20

Stora testet däck för däck.

Vi hårdkörde 14 däck på is, snö och slask. Här är resultatet

Dubbat eller dubbfritt? Nydäck eller regummerat? Kända tillverkare eller lågpris? Eller kanske till och med begagnat?

Många frågor, många åsikter runt fikabordet och verkligheten är väl att frågorna har många svar.

Den som har god ekonomi eller tjänstebil med fria däck väljer förstås det allra bästa. Men då återstår ändå två frågor, dubb eller inte dubb?

För maximal säkerhet gäller dubbdäck och inget annat. Men den som kör mycket på asfalt och kanske vill ta bilen till Tyskland på vintern kan välja dubbfritt.

Begagnat ofta värdelöst

Den som inte har råd med dyrdäcken får hålla tillgodo med lågprisimport, regummerat eller begagnat. Begagnat är tyvärr nästan alltid helt värdelöst. Halvslitet med cirka fem millimeters mönsterdjup ser däcket fint ut men greppet är inte ens hälften mot nydäcket. Dessutom hårdnar gummit efter ett par år vilket försämrar greppet ytterligare.

Bland lågprisdäcken finns det mycket som liknar rena bedrägeriet. Det är däck som aldrig skulle ha importerats till Sverige eftersom gummiblandningarna inte är avsedda för våra minusgrader. Däcken blir hårda som bakelit och gör bilen till en dödsfälla när temperaturen sjunker ner mot minus tio grader.

Även bland regummeringarna finns det lågprisimport från Asien och öststaterna som inte har något berättigande i Sverige. Källarregummeringar från svenska småskuttar är inte heller att rekommendera.

Finnar och svenskar har bra rykte som vinterdäckstillverkare. Det är inte så konstigt.

Redan för 15 år sedan fick de stora däckmultijättarna i Europa för sig att vi nordbor som blivande medlemmar i den fina EU-familjen skulle nöja oss med de däck som utvecklas för Mellaneuropa. Utvecklingen av dubbdäck lades ner och de dubbfria däcken var sådana som passar bäst på en regnvåt Autobahn.

Här hemma kunde lilleputtarna Gislaved och Nokia konstruera nya och mer effektiva däck för riktig vinter utan någon som helst konkurrens. Det kom nya Nordfrost- och nya Hakkapeliittadäck i en strid ström. Finnar och svenskar vann våra däcktester varje år medan jättar som Michelin, Goodyear och Bridgestone halkande långt efter.

Kryper till korset

Utan biltidningarnas däcktester hade multijättarna säkert vunnit slaget. Men även om kunskapen om däckens betydelse för väggreppet är dålig hos många bilägare finns det tillräckligt många som aldrig köper ett nytt däck förrän de läst testet.

De som skaffar sig kunskap är viktiga trendsättare och följaktligen dominerar Gislaved och Nokian vinterdäcksmarknaden.

Så nu kryper däckjättarna till korset och försöker komma ikapp. Goodyears ryck med nya UG 500 är en sensation. Nu väntar vi på Michelin och Bridgestone.

.

Frost, is, snö, slask och våt asfalt så fungerar däcken

Följ ämnen i artikeln