Volvo & BMW dyra att köpa - och laga

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-02-07

Billigaste personbilen att reparera är Hyundai Atos

Volvos lyxbil S80 är inte bara dyr att köpa. Modellen kan bli mycket dyr att äga också, om någonting går sönder.

Tillsammans med BMW 523 har Volvon de dyraste reservdelarna bland personbilarna.

Billigast är Hyundai Atos.

Det visar Motormännens omfattande prisundersökning av 48 olika reservdelar till 47 bilar av årsmodell 1999. Priserna är de som gällde 1 oktober.

Det finns faktiskt tre modeller som är ännu dyrare än Volvon och BMW:n, men då handlar det om så kallade minibussar. Bilar som är betydligt större än vanliga personbilar. Den absoluta reservdelsvärstingen heter Chevrolet Transport vars olika reservdelar tillsammans kostar otroliga 135 665 kronor. För den summan kan man köpa nästan två stycken helt nya Hyundai Atos.

Vanliga saker som behöver lagas

Kostnaderna för Volvo S80:s reservdelar är 92 221 kronor, för BMW 523 92 319 kronor.

Bland reservdelarna ingår alla vanlig saker som kan behöva lagas på en bil. Till exempel framskärm, strålkastare, kylare, startmotor, generator, bromsklossar och stötdämpare.

De japanska bilarna ligger som vanligt högt när det gäller reservdelspriserna. Undantaget är Honda som sänkt sina priser sedan föregående undersökning. Mazda och Nissan ligger fortfarande dåligt till, trots att man lovat bättring. Nissan Almera är fjärde dyraste bilen, Nissan Primera är nästan lika dyr.

Billigaste svenska bilen är Volvo S40 strax före Saab 9-3.

Drivaxel till Opel Corsa snuskigt dyr

Att små bilar som Hyundai Atos har billigare reservdelar än stora bilar är inte så överraskande. Men det finns undantag. Lilla Suzuki Balenos reservdelar kostar några hundralappar mer än betydligt större Volvo S/V70.

En komplett drivaxel till Opel Corsa, även det en liten bil, kostar drygt 8 000 kronor. Medan den som äger en Saab 9-3 kommer undan med 1 967 kronor.

Totalkostand för 48 utvalda reservdelar

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln