Så dyr blir din bil

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-15

Stor kartläggning: 48 reservdelar till 58 bilar

Hyundai Atos är den bil som har de billigaste reservdelarna. Patrik Burmeister hos Haglund & Hellberg i Haninge utanför Stockholm mekar i Atosmotorn.

Att köpa en billig bil betyder inte alltid att kostnaderna blir låga.

En Suzuki Baleno kostar ”bara” 114 000 kronor – men den är lika dyr att laga som Volvo V70.

Och det finns fler exempel på små bilar med dyra reservdelar.

Aftonbladet Bils stora prisundersökning för reservdelar har gjorts av Motormännens riksförbund och omfattar 58 bilmodeller av årsmodell 1999.

Bland reservdelarna ingår alla vanliga saker som kan gå sönder och behöva lagas på en bil. Till exempel bromsklossar, strålkastare, blinkersglas, ljuddämpare, stötdämpare och avgassystem.

Billigaste reservdelarna har småbilarna Hyundai Atos, Ford Fiesta och Skoda Felicia. Överlägset dyrast bland personbilar är Volvo S80 och BMW 523.

Dyra japaner – utom Honda

Men det gäller att läsa undersökningen rätt. En liten bil ska jämföras med en annan liten bil, en stor bil med en annan stor bil.

Med några undantag bekräftar undersökningen att stora och dyra bilar också är dyra att laga. Anledningen är att större bilar är mer tekniskt avancerade än mindre bilar. De japanska bilarna ligger som vanligt högt när det gäller reservdelspriser. Undantaget är Honda som faktiskt sänkt sina priser sedan föregående undersökning.

Saab billigast i klassen

Mazda och Nissan ligger fortfarande högt i pris, trots att man lovat bättring.

Nissan Almera i den så kallade Golfklassen är fjärde dyraste bilen och Nissan Primera är nästan lika dyr.

”Billigast” bland svenskarna är mellanklassbilarna Volvo S40 före Saab 9-3.

Saab 9-5:s delar är knappt 15 000 billigare än Volvo S80:s. Det gör den till billigast i klassen.

Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln