Provkörd: Skoda Octavia RS

Uppdaterad 2018-07-04 | Publicerad 2009-05-19

Familjesportisen har blivit uppiffad

Martin Ström är i Ungern och provkör nya Skoda Octavia RS och fyrhjulsdrivna Scout. Ett svettigt uppdrag i 34 graders värme utanför Budapest och på racerbanan Euroring.

Vad är nytt?

– Främst handlar det om en ny front med dimljus i nedre hörnen och LED-rand som varselljus. Man har sänkt och styvat upp chassit samt lättat bilen med 20 kilo. RS finns även med dieselmotor och denna version har bantats 15 kilo. Motorerna är oförändrade effektmässigt men aerodynamiska och andra ändringar har gjort RS snålare. Bensinmotorn på 200 hästkrafter drar 0,75 l/mil och RS 2,0 TDI med 170 hästar förbrukar 0,57 l/mil.

Vad är första intrycket?

– Jag började med diesel-RS som har samma fina 170-hästars commonraildiesel som tidigare. Men min första tanke var att bilen blivit bekväm, kanske till och med för mjuk för att vara sportmodellen.

Ni har fått köra på bana också, hur fungerar bilen där?

– För bankörningen valde jag bensinturbon och den laddar på riktigt bra. Körningen blev bäst med antisladd inkopplat, när jag kopplade ur så spann innerhjulet i utgången av kurvorna och jag fick ingen fart med mig ut på rakorna. Men bilen kändes inte för mjuk här på banan som jag befarade efter första rundan på vanlig väg.

Vill man ha nya RS och varför?

– Absolut, det är en trevlig familjesportis som blivit något bekvämare. Om den också blivit tystare på svenska vägar så är det riktigt bra, här nere går den i alla fall tyst.

Varför? Ja, man får väldigt fina prestanda och en vettig familjebil för pengarna, precis som förut alltså, fast lite bättre än tidigare.

Vad kostar den?

– De flesta väljer dieselmotor och kombikaross, men själv hade jag tagit bensinare som startar runt 230 000 kronor. Nu är det presskonferens så jag måste packa ihop, men läs mer i nästa nummer av BIL om RS och inte minst om Scout som fungerade väldigt fint på terrängbanan här nere.

Följ ämnen i artikeln