Scout som trivs i terrängen

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2009-06-01

Bästa versionen av Skodas populära Octavia

Scout är egentligen inget annat än en välutrustad och skogsmullestylad Octavia 4x4.

Men det är också den bästa versionen av Octavia, nu i delvis ny kostym.

Redan i höstas förra året fick Skoda Octavia ett uppdaterat yttre. Större, mer tydligt markerade strålkastare fick den att bli förvillande lik stora Superb. Nu har även Scout fått samma uppdatering och även interiört känner man igen sig från storebror, särskilt ratten som i Scout är av multifunktionstyp. Man kan alltså styra radio och färddator från ratten och detta är bara en i raden av finesser som Scout har som standard.

Egentligen skulle det duga fint med en vanlig fyrhjulsdriven Octavia som med den utmärkta bensinturbon 1,8 TSI kostar 214 500 kronor. Man får då klara sig med vanlig luftkonditionering, enkel stereo och ingen farthållare, eller så uppgraderar man bilen för måttliga 3 900 kronor och får en hel del komforthöjande attribut.

Fet utrustningslista

Men människan är fåfäng och då lockar Scouts feta utrustningslista och yttre plastattribut, för visst ser Octavia klart malligare ut i Scoutkläder och visst är det skönt med mer påkostad inredning och lite vardagslyx. Kunderna har sedan införande av Scout år 2007 också visat att det är denna version man föredrar framför en simpelt utrustad 4x4. Detta avspeglar sig också i det förhållandevis goda andrahandsvärdet för Scout, man får ingen beggad bil under 180 000 kronor idag.

Senaste generationen Haldex

Scout har inte bara plastdetaljer som får den att se mer terrängsugen ut. Undertill sitter en skyddsplåt för motor och växellåda, men viktigare är att fyrhjulsdrivna Octavia nu har senaste generationen av Haldex fyrkrafs. Normalt är bilen hundra procent framhjulsdriven för att spara däck och bränsle men bakhjulen börjar driva omedelbart vid behov. Systemet fungerar utmärkt när jag provkör på terrängbanan som bjuder på en hel del sand och branta backar. Skyddsplåten undertill får också jobba då den gropiga vägen och den mjuka fjädringen får underredet att slå i backen. Vid start i backe hålls bromsen kvar en liten stund så att man slipper slira iväg, särskilt bra med släpvagn. Dragkrok är förresten standard. Synd dock att DSG-låda inte går att få ens som tillval, det är tydligen förbehållet RS-modellen och bilar från VW och Audi.

Bra motor

Den mjuka fjädringen sväljer vägens ojämnheter riktigt bra utan att bilen för den skull blir ett gungande skepp. Visst kränger bilen i kurvorna men karossrörelserna hålls ändå väl i schack och man kan stå på rejält på krokvägen. Något som den 160 hästar starka motorn ser till att bilen kan göra, en väldigt bra motor som jag rekommenderar varmt även om de flesta kunder väljer diesel i Scout. Priset hoppar dock upp 20 000 kronor om man vill ha dieselmotor, samtidigt som man får 20 färre hästkrafter. Och bensinmotorn kan köras snålt om man vill.

Söker du en rymlig, fyrhjulsdriven kombibil för en billig penning är en vanlig Octavia 4x4, med god framkomlighet och 18 centimeter markfrigång ett utmärkt val. Gillar du Scoutstilen och är svag för fullutrustade bilar och är beredd att lägga en liten slant extra, ja då är det inte mycket att fundera över.

Följ ämnen i artikeln