Hussein köpte en helt ny bil – var rostig

Uppdaterad 2018-04-10 | Publicerad 2015-05-13

Hussein Chit, 29, köpte en sprillans ny Nissan.

Men underredet var rostigt på flera ställen.

– Jag förstår inte, de verkar tycka att det är okej med rost på en helt ny bil, säger Hussein.

Bilprovningen varnar: Dolda rosten hotar din säkerhet
I början av april köpte Hussein Chit från Göteborg en ny Nissan Qashqai för 229 000 kronor hos Hedin Bil i Mölndal. Men det sedan länge planerade köpet blev inte vad han tänkt sig.

När han kom hem med bilen och stängde igen dörren hörde han hur något skramlade till.

– När jag kollade under bilen så såg jag att avgasröret var rostigt, säger Hussein Chit.

Efter påskhelgen tog han tillbaka bilen till Hedin Bil som redan samma dag ringde tillbaka och sa att bilen var klar.

– De hade bytt bromsbelägg och skruvat åt värmeplåten under bilen, men inte gjort något åt avgasröret. Jag lämnade in bilen igen.

Lägger ansvaret på varandra

Några dagar senare kom besked från Nissan, via Hedin som kollat med bilmärket. De menade att det inte är något fel på bilen och att det är normalt med den rost som bilen hade, berättar Hussein.

– Efter beskedet lät jag få bilen upplyft för att se ordentligt. Då såg jag att allt var rostigt. Balken, muttrar, skruvar, katalysator. Allt är rostigt. Det är det här de tycker är okej. En helt ny bil som jag haft en dag. Sedan lägger de över ansvaret på varandra, Hedin Bil och Nissan. Jag bryr mig inte vem det ligger hos.

– För att rostskyddsgarantin ska gälla så måste det rosta hål eller helt igenom säger de på Hedin, säger Hussein.

Hussein Chit har pratat med Konsumentverket som säger att han har rätt till en ny bil. Hedin Bil å sin sida säger att det inte är något fel på bilen.

"Vill ha en bil utan rost"

Därför har Hussein skickat ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

– Jag får vänta, det tar ju tid. Jag vill bara en ha en bil utan rost.

ARN har fått in ärendet och säger att Huseins anmälan uppfyller i nuläget de formella kriterierna för att nämnden ska kunna pröva ärendet.

– Vi har skickat en begäran om svar till Hedin Bil där de ges möjlighet att svara. Men vi har inte fått något svar än, säger Therése Andersson, jurist på ARN.  

Anmäler Hedin Bil

Men ett beslut kommer tidigast om sex månader – och är inte tvingande.
– Det är inte tvingande för parterna. Det står dem fritt att välja om de vill följa nämndens rekommendationer eller inte, säger Therése Andersson.

Enligt Nissans utlåtande är rosten av en kosmetisk karaktär, förklarar Jörgen Loikas, operativ ansvarig på Hedin Bil.

– Det är en korrosion som inte på något vis påverkar bilens funktion, hållfasthet eller livslängd, säger han.

Om ARN gör en annan bedömning kommer Hedin Bil att rätta sig efter beslutet.

– Till punkt och pricka. Det gör vi alltid, säger Jörgen Loikas.

”De har haft den stående
utomhus”