Marcus, 41: ”Som att köra på plåt”

Uppdaterad 2016-04-06 | Publicerad 2016-04-04

Familjens ”nya” bil – hade 17 år gamla däck

Ett bilköp som lämnat en sur eftersmak.

Familjen Berg slog till på en begagnad bil, men hemma framkom det att däcken inte bara var dubbelt så gamla som bilen – de var från från förra millenniet.

– Däcken är 17 år gamla, det är som att köra på plåt, säger Marcus Berg, 41 år.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Man kan aldrig vara för noggrann när man köper en bil, inte ens om man köper av en välrenommerad bilhandlare ska man släppa garden.

Marcus Berg från Halmstad hade hittat en BMW X3 från 2007 på Blocket och kollat upp att allt var schysst. Att det dessutom var Atteviks bil, ett företag han köpt bil hos tidigare, gjorde att köpet kändes än säkrare.

– Vi var ute efter en lite kraftigare dragbil och hittade denna. När vi köpte bilen var det otroligt mycket folk i bilhallen så det var väldigt stressat. Och när vi skulle provköra bilen hann vi bara någon kilometer innan dieseln var slut – dessutom så saknades det en varudeklaration, säger Marcus berg.

Förutom att kolla upp servicebok och ägarhistorik kollade Marcus även däckmönstret för att se att däcken inte var för slitna. Men mer ingående granskning än så blev det inte.

Bara ett av många fel

Familjen Berg fick betala 135 000 kronor för bilen, men eftersom en av fönsterhissarna bak var trasig – skulle Marcus hämta bilen nästkommande helg medan Atteviks lagade denna.

Men när bilen löstes ut framkom det att det var bara ett av flera fel.

– På vägen hem märkte vi att bromsarna var kassa och när vi tog in bilen på verkstad såg de även att båda fjädrarna bak var av – vilket var konstigt eftersom bilen var nybesiktigad, säger Marcus Berg.

 Atteviks tog på sig både bromsar och fjädrar på garantin, men i samband med att bromsarna byttes uppdagades det att däcken inte bara var äldre än vad själva bilen var – de var uråldriga. Framdäcken var från -99 och bak satt det däck från år 2000.

– Däcken var stenhårda, det är som att köra på plåt. Jag har varit på tre olika däckfirmor och alla har sagt: ”var sjutton har du hittat de där däcken, de borde inte få rulla på vägarna”. Men när jag tog upp det med Atteviks, så ville de inte ersätta. De sa att de redan lagt ut så mycket på bilen.

Marcus berättar att han sedan köpet varit i kontakt med bilhandlaren över 15 gånger och att de till slut gick med på att ersätta två däck, vilket familjen avböjt eftersom de anser att alla däcken borde bytas ut.

Åsikterna går isär

På Atteviks säger man att kunden inspekterat bilen vid köptillfället och att klagomålet om däcken kom först efter att bilen körts hem.

”Jag har då frågat om däcken är gamla om torrsprickor syns etcetera. Jag har även bett kunde att maila mig foto på däcken vilket jag inte fått. Skall vi hantera en reklamation så bör vi få se det som kunden anser vara en reklamation antingen live eller via begärt foto. Om vi inte får chans till det så kan vi inget göra. Vi har ändå, trots detta gett kunden löfte om viss kompensation. Detta som en ren goodwill, kan inte ses som att vi konstaterar och accepterar reklamationen. Men vi vill ha nöjda kunder”, skriver Atteviks ansvarige för begagnatbilar, Joakim Persson i ett mailsvar till Aftonbladet Bil.

När Marcus Berg får höra svaret blir han upprörd.

– Jag har skickat bilder på däckens årtal, men det är ingen som har bett mig komma in med bilen, det är bara en efterfabrikation. De frågade om det är torrsprickor och då sa jag ’nej’.

Inga riktlinjer

Problemet som gjort däckbråket ”möjlig” är att det inte finns några klara riktlinjer för just hur gammalt ett däck får vara – innan det anses vara trafikfarligt. Och enligt Scandinavian Tire and Rim Organization, STRO, är det många parametrar som påverkar däckets prestanda.

– Det finns inga riktlinjer på hur gamla däck man får sälja. Däck åldras och det är viktigt att de förvaras mörkt, svalt och utan kontakt med ozon. Men är ett däck 6-8 år så bör en fackman titta på det. Och har det lagerhållits finns det även annat att tänka på. Däcken utvecklas ju och de nyare är mycket säkrare. Så jag kan inte rekommendera att man vare sig säljer eller kör på så gamla däck, säger Bernt Wahlgren på STRO.

Vad skulle du säga om ett par 17-åriga däck – är de trafiksäkra?

– Utan tvivel ska de bytas ut. De borde spricka väldigt lätt.

Atteviks som inte vill prata med Aftonbladet på telefon svarar via mail:

”Vi säljer bilar med trafiksäkra godkända däck. Om en kund köper en bil hos oss och sen har en reklamation som vi förväntas åtgärda så anser vi att kunden oavsett vart han bor bör uppsöka oss för att påvisa problemet eller framställa fakta till oss. Detta anser vi inte kunden gjort.”

Joakim Persson på Atteviks skriver att de ogärna för en diskussion med kunder via mellanhänder och väljer att inte svara på Aftonbladets följdfrågor. Dock är de tydliga med att om tvist uppstår, så ser de gärna att en oberoende part, typ Allmänna reklamationsnämnden (ARN), ser på ärendet – och att de alltid följer deras bedömning.

Lämnat ärendet till ARN

Och det är just till ARN som Marcus Berg vänt sig, dock kommer han i väntan på deras beslut köpa nya däck.

– Det var himla tur att vi behöll den gamla bilen eftersom jag inte vågar köra med X3:an på de här däcken. ARN kan, vad jag har förstått, ta upp till sex månader innan det händer nått, jag kan ju inte ha bilen stående ett halvår. Jag får väl köpa nya däck och dokumentera de gamla på nått sätt. Det hänger inte på pengarna, men jag tycker banne mig att de borde fixa det här – deras sätt att behandla en konsument är helt fel.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln