Köpta biljournalister – hur många ska avslöjas?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-03

Fallet med Specht avslöjar det sjuka i branschen – men inte hur många som har fingrarna i syltburken.

Kan man köpa en biljournalist?

Ja!

Är det dyrt?

Nej.

Här i Sverige kör vi med lågtaxa. Det är nästan genant billigt. Vi säljer oss för ett vänligt bemötande, en öl vid bardisken, ett personligt julkort, ja ja, kanske kryddat med en rökt laxsida.

Ute i världen är det andra taxor. Det räcker med att ta bron över Sundet för att det ska bli dyrare och sen ökar priserna ju längre bort vi kommer från Luthers Sverige.

Men för bilindustrin handlar det om småpengar, 10 000 eller 100 000 kronor för att smörja en journalist, vad är det när det handlar om att sälja bilar för miljarder.

Någon enstaka gång avslöjas biljournalisternas och bilindustrins gemensamma agenda, men sen blir allt som vanligt igen.

Senaste skandalen som just nu skakar billandet Tyskland avslöjades av det viktiga tv-magasinet Stern-TV.

Det visade sig att Mercedes och den tunga biltidningen Auto Bilds stjärnreporter Michael Specht gemensamt försökte föra tv-programmet, och de flera miljoner tittarna, bakom ljuset.

Läs utförligt om bluffen på www.aftonbladet.se/bil.

Första gången jag träffade Specht var för åtta år sedan, just i samma tv-program, Stern-TV.

Specht hade precis som alla sina tyska biljournalistkolleger utsett den lilla Mercedes A-klass till världens åttonde underverk. Ingen hade pratat om att bilen möjligen kunde ha vissa brister när det gällde köregenskaperna. Och programledarens fråga var: Varför hade ingen av de tyska biljournalisterna avslöjat bilens brister?

Specht blev svaret skyldig.

Vi träffades också på en testbana nära Barcelona när Mercedes efter mycket motstånd till slut tvingats stoppa produktionen av den farliga småbilen, göra om chassit, fixa köregenskaperna och nu var redo för relansering.

Mercedes ville att jag skulle komma dit för att provköra och förvissa mig om att A-klass nu klarade älgtestet utan problem. Jag anade oråd. Men förstod ändå inte vidden av ränkspelet.

Själv fick jag inte ta med mig någon fotograf, men när jag kom till testbanan var den invaderad av tv-team! Det var Mercedes egna ”journalister” som skulle bevaka övningen, och, som det visade sig, göra tv-reklam som senare sändes vid olika tillfällen som noga angavs i Mercedes helsidesannonser i tyska tidningar.

Tv-teamen jobbade stenhårt på att få mig att säga något positivt om bilen, trots att jag ville avvakta med några uttalanden. De var framme med sina mikrofoner och ställde frågor i värsta amerikanska polisförhörsstilen.

Michael Specht (hur hamnade han där?) var mer öppenhjärtig. Han tittade in i tv-kameran med sina ärliga blå ögon och sa: A-klass är den bästa bilen i älgtestet!

Vad visste han om det? Han hade ju aldrig hört talas om något älgtest förrän A-klass råkade välta. Däremot var han inbjuden till Barcelona med ett annat program än jag. Han hade nämligen tränat älgtest hela dagen före...

(Niki Lauda, gamle F1-världsmästaren, var också där. Han hade inte heller kört någon bil som var lika säker och bra och omöjlig att välta. Vad kostade det?)

När A-klass välte på Bromma den där tisdagen i oktober 1997 tog det först ett par dar innan Mercedesledningen i Stuttgart förstod att det var allvar. Men sen gick det fort och svenska dotterbolaget fick ordern: Ge Collin en långtestbil och en ny A-klass som inte välter.

Att manipulera testbilar är inget nytt, framförallt inte för Mercedes som skruvade chassi på de A-klassbilar som Årets Biljury testade ett par veckor före katastrofen på Bromma.

Först hade juryn tyckt att bilarna bar sig illa åt, men dagen efter, när Mercedes chassikillar jobbat hela natten, gick bilarna fint...

Och den där ”långtestbilen”, den var inte annorlunda än alla de långtestbilar som de tyska biljournalisterna kör omkring i år efter år. Utan att betala ett öre.

Det vill säga, inte ett öre ur egen ficka. Det räcker med positiva artiklar om märket.

Michael Specht fick sparken efter Stern-tv:s avslöjande. Hur många köpta biljournalister finns det kvar att avslöja?

SIGNALER

Robert Collin vet när det slår om.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln