Rena snurren, Mercedes

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-02-02

Nya lyxbilen klarar inte svensk vinterväg

Mercedes börjar sälja den nya lyxbilen R-klass nu i helgen.

En ny bil från Mercedes - med farliga kör-egenskaper.

Bilen ställer sig på tvären mot mötande trafik när man bromsar på svensk vinterväg.

Mercedes R-klass är en jättekombi baserad på chassit från stadsjeeparna ML- och GL-klass.

En lyxbil med plats för sex, och priser från nära 600 000 kronor.

Mercedes använder benämningen GST, Grand Sports Tourer, för R-klass - alltså Stor Sportig Långfärdsvagn.

Uttrycket kan ge associationer till fina köregenskaper, men inget är mer fel. Köregenskaperna är dåliga, i vissa lägen direkt farliga.

Funkar på barmark

Så länge underlaget är barmark går det relativt bra. Bilen är snäll, truligt långsam i rörelserna - dock har den en tendens att vilja gå rakt fram i kurvorna.

Men det är i halka bristerna blir tydliga. På snö och is spelar det ingen roll hur mycket man vrider på ratten, om inte bilens anti-sladdsystem går in och hjälper till strävar bilen rakt fram i kurvan. Och för att anti-sladdsystemet ska få ordning på situationen krävs att elektroniken stryper farten rejält.

Drar snett

Betydligt farligare är att bilen drar snett när man bromsar på underlag med olika friktion. Om det är asfalt under två hjul och snö, is eller slask under de andra drar bilen iväg flera meter i sidled. Och det redan i farter från 50 km/tim.

Anledningen är ett felaktigt kalibrerat chassi, och att elektroniken till de låsningsfria bromsarna prioriterar kort bromssträcka på bekostnad av riktningsstabiliteten.

Förmodligen har Mercedes prioriterat barmarks-egenskaperna utan att göra bilen tillräckligt säker i vinterväglag.

Alla biltillverkare och elektronikleverantörer vintertestar bromsegenskaper på speciella testbanor med asfalt under två hjul och vinterväglag under de andra två. Man talar om "Split friction".

Kastar sig flera meter

De flesta tillverkare bygger bilarna så att de behåller stabiliteten, även om bromssträckan blir lite längre.

Ingen annan modern bil än Mercedes R-klass kastar sig flera meter i sidled, rätt mot mötande trafik eller rätt ner i diket, vid en inbromsning på en normal svensk vinterväg.

"Det är naturligt"

Mercedes har haft en vecka på sig att förklara varför bilen inte fungerar på vinterväglag.

Men än så länge är det enda beskedet från presschefen Sverker Dahl:

-Kör man på olika underlag med olika hjul blir det så här, det är naturligt att bilen drar snett.

Farliga Mercedes

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln