Vinterdäck måste testas utifrån värsta scenariot

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-06

Aftonbladets tester har varit bäst i alla år

Dubbfria däck är lika bra som dubbdäck. Till och med på is!

Det sensationella resultatet i Tidningen Motorförarens däcktest tas emot med öppna armar av miljökramare på Vägverket, inom Stockholms stad och bland politiker.

Vägverkets miljöchef Lars Nilsson tar priset när han i en TT-intervju säger att: ”Nu behövs inte dubbdäcken längre.”

Säkert applåderas testresultatet lika mycket bland däcktillverkare som helst vill sluta att utveckla dubbdäck för den pyttelilla nordiska marknaden. (Jo, det var den norska Bridgestone-importören som ledde lobbyarbetet för att förbjuda dubbdäck i Norge. Nu blev det inget förbud, men väl en extra avgift för att få köra in i Oslo med dubbdäck.)

Men stämmer Motorförarens test?

Nej, självklart inte.

Varför skriver tidningen som den gör?

Det är svårt att veta.

Finns där en dold agenda? Är tidningen köpt av förmenta miljövänner eller de stora däcktillverkarna?

Knappast.

Handlar det om slarv? Eller ren okunskap? Eller en omedveten vilja att vara miljölobbyn till lags?

Ja, kanske.

Min gamla tidning, Teknikens Värld är märkligt nog inne på samma spår och kommer faktiskt till ett liknande resultat.

Och när tidningen Motor publicerar Teknikens Världs test blir en del slutsatser ännu mer dubb-negativa än vad själva testet ger utrymme för.

På Aftonbladet gör vi våra däcktester tillsammans med finska Testworld i Ivalo. Jag har jobbat med finnarna varje år sen 1984 och vi har nog varit, jo, i all ödmjukhet måste jag nog säga, bäst på det här jobbet i alla år.

Vi testar på samma sätt som tillverkarna. Med samma krav på tillförlitlighet och objektivitet.

Det viktigaste är ”repeterbarhet”. Det vill säga att inga yttre faktorer får påverka resultatet.

Jag tror att vi klarar alla felkällor, utom temperaturen, och den kompenserar vi för med hjälp av referensdäck.

Men hos Motorföraren tillkommer minst en allvarlig felkälla: de extremt illa preparerade testbanorna.

När Motorföraren bromsar på ”is” sker det om och om igen i samma spår. Eller, ännu värre, i nästan samma spår. Det är ett väglag som, av bromssträckorna att döma, har nästan lika bra friktion som våt asfalt!

När vi bromsar sker varje bromsprov på jungfrulig is där inga tidigare bromsspår kan störa mätningarna.

Teknikens Världs testbanor är bättre preparerade men båda tidningarna gör samma häpnadsväckande tankefel, vilket leder till de missvisande resultaten.

Både Motorföraren och Teknikens Värld gör sina broms- och accelerationtester på uppruggad, grov is. ”Is som liknar vanlig vinterväg”, som det står i Teknikens Värld. Eller som det står i det finstilta i Motorföraren: ”Förutsättningen för att dubbfria däck ska fungera så bra ... är förstås att det finns dubbdäck ... som river upp vägbanan”.

Men det är på slät is som dubben gör skillnad. Slät is, det är till exempel den frosthalka som ledde till otaliga olyckor i södra Sverige för en vecka sedan. Där hade inga dubbdäck kört före och ruggat upp isen. Där var det riktigt jävla halt! Och där fungerar bara dubb.

Det är på sådan is däcken måste testas.

Jämför med bilars krockskydd: bilbälten, krockkuddar och deformationszoner. Inte testar man de systemen under vanlig färd. Inte ens vid krock med ett rådjur. Nej man gör ett värsta-scenario och då, bara då ser man vad bilen går för.

På samma sätt måste vi testa vinterdäck.

Följ ämnen i artikeln