Stöd snåla småbilar - inte miljöbilarna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-12-13

Det skulle ge mer effekt på miljön och sända ut signaler om att Sverige verkligen har ett seriöst miljöengagemang.

Artikeln dragen över två hela uppslag orsakade ändå inte så många upprörda mejl. Det kom en handfull från ägare till nuvarande Prius och några från miljövänner som antog att jag inte förstått ett dyft av växthuseffekten och allt elände som vi ställer till med när vi kör bil.

Kanske 30 brev, jämfört med de nära hundra som blev upprörda när jag i samma nummer ville plocka bort polisen från 30-sträckorna!

Om vi börjar med växthuseffekten är det helt klart att ökade utsläpp av växthusgasen koldioxid (CO2) påverkar klimatet på jorden.

Däremot är forskarna djupt oense om hur MYCKET människans förbränning av fossila bränslen påverkar klimatet. Jordens klimat har alltid förändrats och det sannolika är att vi ändå är på väg mot ett förändrat

klimat. Inte var det människan som skapade istiden, eller såg till att det var så varmt att det växte ek i Lappland på stenåldern!

Hur det än är med växthusgaserna tycker jag att vi ska tillämpa "försiktighetsprincipen". Alltså, om vi inte vet säkert är det bäst om vi är så försiktiga som möjligt.

Därför är jag ingen anhängare av 200 hästkrafter i vanliga familjebilar, av lågprofildäck som rullar trögare och som har större luftmotstånd än normala däck eller av bränsleslukande stadsjeepar som liknar laduväggar och som väger ett halvt ton extra helt i onödan.

Därför förespråkar jag att vi köper lite mindre bilar och lite mindre motorer än i dag.

Och jag tror att svenskarna är mogna för det och byter till lite mindre bilar i framtiden.

Men varför gillar jag inte Toyota Prius? Jo, för att hybriden inte löser problemen.

Hybriden är dyr att tillverka och är trång invändigt eftersom den har två motorer och en massa extra styrutrustning. Den kan möjligen döva några miljösamveten i vår rika västvärld men kan aldrig bli ett seriöst alternativ när tredje världen börjar shoppa bilar istället för cyklar.

När det dessutom visar sig att Prius inte ens är bränslesnål framstår den som en rejäl bluff.

Ska vi hjälpas åt att få ner oljeförbrukningen måste vi pressa bilindustrin att ta fram riktigt snåla bilar och på sikt bilar som drivs med alternativa bränslen.

Sveriges regering slår sig för bröstet och påstår att vi är ett av få länder i världen som verkligen försöker göra något för att få ner förbrukningen av fossila bränslen. Visst, skatten på el, bensin och villaolja höjs varje år för att vi till slut inte ska ha råd att köra bil eller värma huset längre.

Eller är det för att dra in mer skatt? Tanken svindlar.

För om det vore ett verkligt engagemang bakom orden, visst borde stora bränsleslukande bilar straffbeskattas?

Visst borde varenda modell från Volvo och Saab skattas så hårt att köparna valde europeiska småbilar i stället?

Om bilar i Golfklassen var Sveriges mest sålda bilar kunde bränsleförbrukningen sänkas med ett par deciliter milen, och om en del valde småbilar skulle vårt bidrag av växthusgaser minska ännu mer.

På samma sätt som regeringen nu skattesubventionerar "miljöbilen" Toyota Prius borde vanliga snåla småbilar subventioneras. Det skulle ge mer effekt på miljön och det skulle sända ut signaler om att Sverige verkligen har ett seriöst miljöengagemang.

Att skattesubventionera en bil som hittills under tre år sålt i 600 exemplar klingar riktigt falskt i mina öron.

Kejsarens nya kläder snart hundra år efter HC Andersen. När ska vi lära oss?

Följ ämnen i artikeln