Generation 3 – Clio den stora

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-11-10

Renault har avsiktligt låtit Clio bli större – nu nästan i Golfklass.

Om några månader är nya Renault Clio här.

Men vi har redan provkört.

Och det var en trevlig upplevelse av en större småbil.

Det första man slås av är storleken, rymden i kupén. Tre centimeter bredare kupé ger en helt annan känsla och även takhöjden har blivit bättre.

Men Renault har avsiktligen låtit Clio bli en större bil – nu nästan i Golfklass.

Med knappt fyra meter har axelavståndet blivit jämställt med VW Golf, 256 centimeter. Och det mesta har kommit baksätespassagerarna till godo, nu får även fullvuxna svenska herrar plats med benen.

Framstolarna har också vuxit märkbart, sitsarna är längre och ryggstöden något högre samt mer skålade.

Sitter lite högt

Man sitter utmärkt, om än fortfarande lite högt. Inställnings-möjligheterna är tillräckliga.

Nytt är att ratten kan ställas in både i höjd- samt längsled (utom i 1,2-liters, där längdjustering är tillval).

Instrumentbrädan är enkel och tydlig, reglagen på mittkonsolen är lika lättfunna och lättskötta som i dagens Clio.

Vajeröverföringen i växellådorna, fem- (bensin) och sexväxlade (diesel) är bättre och lådorna känns mer distinkta i ingreppen jämfört med dagens.

Körupplevelsen skiljer sig inte mycket från dagens Clio. Det är fortfarande lite diffus styrning, bilen kränger en del men går i huvudsak mjukt och fint.

Nya Clio är, körd på dansgolvsläta asfaltvägar, påfallande tyst. Men erfarenheten säger att det troligen blir mer ljud i kupén när råriven svensk asfalt kommer under hjulen.

På säkerhetsområdet är det som vanligt med Renault – femstjärnigt i EuroNcaps krockprov.

Varför inte esp?

Men märkligt nog är antisladdsystemet, esp, inte standardutrustning. Det rimmar illa med all reklam om säkerhet.

Tre bensinmotorer kommer att finnas; 1,2-liters 75 hästar, 1,4 liters 100 hästar och en 1,6-liters 110 hästar.

Av dessa passar 1,4-litersmotorn bäst, Clio har blivit 130 kilo tyngre.

Två versioner dieslar kommer hit, 85 respektive 105 hästarsdiesel, båda 1,5-litersmotorer med partikelfilter.

Nya Clio är inte prissatt ännu, men 5–10 procent större bil lär rimligen kosta minst lika mycket mer när den kommer hit i januari. Då med möjlighet att utrustas med navigator, kurvljus, backradar och en växellåda som växlas med vippor bakom ratten.

Clio håller på att bli stor.

Renault Clio 1,4

Instrumenten är lika lättskötta som i dagens Clio.

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln