Astra – vinnare i längden

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-04

Massor av teknikgodis, åtta motorer och rejält lång

I höst får Golfklassen konkurrens av en helt ny Opel.

Nya Astra får tydliga drag av storebror Insignia och växer rejält – 17 centimeter närmare bestämt.

Därmed är nya Opel Astra hela 442 centimeter lång. Golf är tolv centimeter kortare, eftersom VW valde att inte ändra på yttermåtten när man gick från generation fem till dagens sexa.

Astras längd ger ett övertag i bagageutrymme på tjugo liter mot Golfen. Den som behöver kombikaross får vänta till slutet av året då Astra Sports Tourer dyker upp. Om den vet vi inte mer än att den mäter 462 centimeter.

Knappkalas

Opel visar inte upp interiören men tänk Insignia så lär du inte hamna särskilt snett.

Traditionell handbroms ersätts av elektrisk och knappen placeras till vänster om ratten.

Gott om knappar lär det bli överlag om Opel spinner vidare i Insignias fotspår och i synnerhet om man väljer alla nya tillval. Du kan nämligen få Astran med strålkastare som anpassar ljusbilden efter väg- och körförhållandena, Opel Eye som läser av vägskyltar och varnar om bilen kommer över en vägmarkering samt adaptiva stötdämpare. De senare gör förvånansvärt gott för komforten i Insignia – särskilt för dem som har valt stora fälgar – och det bör fungera lika bra på nya Astra.

Välj mellan åtta motorer

Motorutbudet är brett med åtta olika motorer att välja mellan. De fyra dieslarna hamnar mellan 1,3 och 2,0 liter med effekt från 95 hk till 160 hk. Av någon anledning dröjer miljöversionen ecoFLEX-version.

Vill man ha bensinmotor gäller 1,4 eller 1,6 liter med och utan turbo.

Instegsmotorn är på 100 hästar, medan 1,4 Turbo har 140 hk och toppmodellen 180 hk.

Astra är stor i Europa och står för en tredjedel av Opels totala volym, därför är det ett måste att lyckas med den nya bilen.

Publik premiär blir det på Frankfurtsalongen i september i år.

Följ ämnen i artikeln